چکیده:
در مقاله حاضر، میزان توانمندی و کفایت برنامه آموزش فلسفه به کودکان برای رشد مهارت های اساسی انسانی، شامل مهارت های استدلالی، مهارت های پژوهشی و مهارت های ترجمه ای، بین کودکان و نوجوانان ایرانی بررسی و تحلیل شده است. به این منظور، مفروضات زیربنایی، ساختار و اجزای تشکیل دهنده برنامه آموزش فلسفه به کودکان که توسط لیپمن و همکارانش پیشنهاد شده است، تحلیل شد. در ادامه تحلیل، یافته های چند طرح پژوهشی مرتبط با اجرای این برنامه بین نوجوانان استان فارس مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش سه سوال اساسی مطرح شد و یافته های تحقیق نشان داد که برنامه آموزش فلسفه به کودکان: 1. از توانایی لازم برای رشد مهارت های استدلالی بین کودکان ایرانی برخوردار است. 2. می تواند از طریق مهارت های پژوهشی، به تقویت منش های اخلاقی دانش آموزان کمک کند. 3. قادر است در کودکان مهارت های ترجمه ای را به صورت مقطعی رشد دهد و از این طریق می توان به پرورش ارزش ها و رفتارهای مبتنی بر آنها دست یافت.
This paper was aimed at exploring the capability and relevance of the program of Philosophy for Children in developing essential skills including reasoning, research, and interpretation skills among Iranian children and adolescents.
To this end, using analytical method, the underpinning assumptions, structure and components of the program of Philosophy for Children were examined. Further, findings of some related research projects conducted in Fars province were considered.
This paper addressed three main questions and accordingly, results suggested that the program of Philosophy for Children is capable enough to develop reasoning skills among Iranian children. Secondly, the program is able to promote moral character among students through research skills. Thirdly, the program is able to reasonably develop interpretation skills in order to achieve the values and behaviors on which it is based.