چکیده:
هدف اصلی این مقاله، مطالعه تاثیر کلاس های فلسفه برای کودکان و نوجوانان و امتحان پیش بینی های به عمل آمده توسط خود این برنامه در زمینه پیشرفت و تقویت مهارت های فکری و عملکرد رفتاری کودکان است. در این تحقیق از شیوه پژوهش غیرکمی و کیفی استفاده شده و رفتار و عملکرد کودکان به صورت موردی مطالعه شده است. ابزارها و منابع اصلی شامل مشاهدات ثبت شده توسط مربی و کمک مربی، والدین و معلمان و نیز نظر سنجی از کودکان شرکت کننده و والدین آن ها بود. برای انجام این تحقیق، کلاس هایی به صورت یک کارگاه در 11 جلسه پی در پی تشکیل شدند و در این کار بیشتر از روش کلاس داری و حلقه کندوکاو شارپ - لیپمن و داستان های ویراسته فلیپ کم بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده موید ارتقا و تقویت بیشتر مهارت های پیش بینی شده فکری کودکان بود. کودکان به شدت به این نوع کلاس ها علاقه نشان دادند. مهارت های فوق الذکر، به همراه علاقه کودکان در این مقاله به طور مفصل مطرح شده است. مهارت های تقویت شده شامل استدلال، تمییز امور مشابه، داوری و قضاوت درست، تفکر انتقادی، خلاق و مسوولانه بود. اعتماد به نفس و قدرت حل مساله هم در کودکان به طور قابل توجهی بالا رفته بود.
The purpose of this paper was to investigate the impact of Philosophy for Children courses on the development of reasoning and thinking skills among children and adolescents. In this study, qualitative methods were mainly used, including case study and observation made by teachers, tutors and parents along with a survey completed by participants and their parents. The course consisted of eleven consecutive sessions using Sharp-Lipman inquiry cycle and modified version of Philip Cam's stories. Results showed the improvement and enhancement of thinking skills among children, including reasoning, differentiation between apparently similar issues, sound
evaluation and judgment, and critical thinking.