چکیده:
در این پژوهش، برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی ایران و چهار ایالات آمریکا (کالیفرنیا، آریزونا، ویرجینیا و ویسکانسین) مورد بررسی قرار گرفته است. سوال های پژوهشی عبارتند از: برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی در ایران و ایالات کالیفرنیا، ویرجینیا، آریزونا و ویسکانسین از چه مولفه هایی تشکیل شده است؟ اهداف برنامه درسی آموزش زبان ملی در دوره ابتدایی ایران و ایالات های فوق چیست؟ در برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی در ایران و ایالات مورد نظر به چه مواد و منابع یادگیری توصیه شده است؟ در برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی ایران و ایالات مورد مطالعه از کدام روش ها استفاده می شود؟ در برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی ایران و ایالات مورد نظر ارزشیابی از پیشرفت مهارت های زبانی به چه صورت است؟ در برنامه درسی آموزش زبان ملی دوره ابتدایی ایران و ایالات فوق چه استانداردهایی وجود دارد؟ راهکارهای ارتقا و بهبود برنامه درسی آموزش زبان فارسی دوره ابتدایی ایران چیست؟ این پژوهش از نوع توصیفی بوده و اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای گردآوری و با توجه به مراحل روش جرج بردی تحلیل شده است. جامعه آماری این تحقیق برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی ایران و ایالات های کالیفرنیا، آریزونا، ویرجینیا و ویسکانسین آمریکا می باشد. در این تحقیق نخست عناصر و مولفه های برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی در ایران و ایالات یاد شده مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن در خصوص اهداف آموزش زبان در دوره ابتدایی ایران و ایالات مورد نظر بحث شده است. سپس مواد و منابع یادگیری مهارت های زبانی، روش های آموزش زبان و نحوه ارزشیابی از زبان در دوره ابتدایی ایران و ایالات فوق الذکر ذکر شده است. در قسمت دیگری پیرامون استانداردهای آموزش زبان دوره ابتدایی ایران و ایالات مورد مطالعه، مطالبی مطرح و در انتها پیشنهاداتی جهت ارتقا و بهبود برنامه ریزی درسی آموزش زبان فارسی دوره ابتدایی ایران ارایه گردیده است.
ln this study the national language program at elementary level in Iran and four US states including California, Arizona, Virginia, and Wisconsin was compared in terms of elements and standards. This paper specifically investigated the goals, elements and standards, learning materials and resources, methods, evaluation process, as well as the initiatives taken to improve the national language program at elementary level in Iran and the four US states. This is a descriptive study using the method suggested by George Beardy. Finally, based on the findings of the study some suggestions were made in order to improve the national language
.program at elementary level in Iran