چکیده:
از دیرباز، استفاده از الگوهای طراحی آموزشی با رویکرد سیستمی در آموزش های صنعتی متداول بود و تنها پس از ظهور رویکرد سازنده گرایی، کاربرد الگوهای سیستمی مورد تردید قرار گرفت. بی شک کاربرد الگوهای طراحی آموزشی کارا در بهره وری نظام های آموزشی در مراکز صنعتی، نقش تعیین کننده ای دارد. زیرا عرصه صنعت جایگاهی است که در سه دهه اخیر، بیشترین اقدامات طراحی آموزشی در آن انجام شده است. در این پژوهش انتخاب رویکرد و الگوی مناسب طراحی آموزشی برای سطوح متفاوت سازمانی (کارگری و مدیریتی) برای اولین بار مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد و مسلما راهگشای حل مسایل مربوط به آموزش های صنعتی و ارتقای کارآیی نظام های آموزشی این مراکز خواهد بود. برای شناسایی الگوی مناسب طراحی آموزشی جهت هر یک از سطوح سازمانی (مدیران و کارگران) دوره آموزشی واحدی بر اساس رویکردهای سیستمی و سازنده گرایی طراحی و اجرا شد. برای مقایسه اثر بخشی الگوهای طراحی آموزشی هم از مدل کرک پاتریک استفاده گردید.
Instructional design models based on systemic approach have long been implemented in industrial trainings. Nevertheless, the emergence of constructivist approach has cast doubt on the implementation of systemic models. The implementation of effective Instructional design models has had tangible impact on productivity of training systems in industrial settings that have been The scene to most initiatives on Instructional design in the last three decades. For the first time, in this study the selection of appropriate approach and Instructional design model at various levels has been comparatively investigated which certainly would enhance the efficiency of industrial trainings and solve the problems concerned. To this end, two identical training programs were developed, one based on systemic approach and another on constructivisim. Then the effectiveness of
.both programs was evaluated using the Kirk Patrick model