چکیده:
هدف پژوهش، مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی چهارم ابتدایی با کتاب فارسی پنجم ابتدایی از نظر میزان تناسب متون با سطح توانایی دانش آموزان است. روش تحقیق، بر اساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول خوانایی گانینگ انتخاب شد. جامعه آماری، محتوای کتاب های چهارم و پنجم ابتدایی بود که سه نمونه صد کلمه ای از ابتدا، وسط و پایان کتاب فارسی چهارم و پنجم انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از روش های آماری میانگین و جدول فراوانی و مقدار سطح خوانایی گانینگ بهره گیری شد. یافته های تحقیق نشان داد که سطح خوانایی در بین بخش های اول و وسط کتاب چهارم، تفاوت محسوسی دارد و هر دو متن در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان چهارم قرار دارد. به علاوه، بین سطح خوانایی بخش دوم و سوم کتاب پنجم هم تفاوت وجود داشت و هر دو متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان پنجم بود.
Content analysis means study of concepts, principle, attitudes, beliefs and all details of textbooks. The purpose of this research is to study of readability level of the Farsi text books in the grades of four and five of elementary school according to gunning readability level and ability level of students.
The method used in this study is content analysis with the use of gunning
formula. The population consists of Farsi books in grades of four and five in elementary school and is selected 100 words from each of three parts of first, middle and last of these books. The analysis methods are means, frequency tables and gunning readability level.
The results showed that there are differences in readability level among first and middle parts of four grade book and both are higher than ability level of The gunning level in the first and last parts are 56/ and 52/.Therefore both texts are higher than students' ability in grade four. There are differences among the middle and last parts ofFarsi's book in grade five. Readability level in the middle and last parts are 78/ and 106/.Then both are higher than ability level of students in grade five.