چکیده:
نوعی از برنامه درسی عقیم، متاثر از احساسات و تمایلات شخصی نویسندگان کتاب های درسی یا ضعف تخصصی آن ها در عملیاتی کردن برنامه درسی آرمانی است. با توجه به اهمیت درس فارسی در پایه اول ابتدایی، که برای ورود دانش آموزان به نظام آموزشی نقش کلیدی دارد، در این تحقیق به بررسی و مقایسه ای اهداف این برنامه درسی در دو سال 1381 و 1382 از جنبه میزان ارتباط محتوای کتاب های درسی با اهداف آن ها پرداخته ایم. روش مورد استفاده تحلیل محتوا و واحد ثبت، به ترتیب برای «متن نوشتاری، تصاویر و تمرین ها»، «مضمون، قطعه و مورد» است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که 22.29 درصد اهداف جزیی برنامه فارسی پایه اول سال 1381 و 9.02 درصد اهداف جزیی برنامه فارسی پایه اول سال 1382، بدون محتواست. با آن که نتایج تحقیق مبین بهبود نسبی برنامه در سال 1382 است، وجود 9.02 درصد اهداف بدون محتوا نیز امر مهمی است که باید برنامه ریزان را متوجه اصلاح برنامه کند.
One type of null curriculum is the one being affected by the writers> personal feelings, attitudes or a Jack of required skills in developing desired curriculum. Given the importance of Farsi in the first grade of elementary school which has a key role for the students to enter new educational system, this study examined the objectives of Farsi textbooks. The methodology of content analysis was used in this study. The results show that 22.29% in 1381 and 9.02% in 1382 of the objectives first grade had no corresponding content.