چکیده:
هدف تحقیق حاضر،مقایسهء ویژگیهای شخصیتی(نیمرخ روانی)دو گروه از دانشجویان رشتهء تربیتبدنی و دانشجویان غیر تربیتبدنی(فقط دختران)دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر براساس پرسشنامهء MMPI بود.با توجه به ماهیت تحقیق،شیوهء تحقیق از نوع پس رویدادی(علی مقایسهای)است.بدین منظور 100 دانشجوی تربیتبدنی و 100 دانشجوی غیر تربیتبدنی به روش تصادفی ساده به عنوان نمونهء تحقیق برگزیده شدند.ویژگیهای شخصیتی دانشجویان مذکور توسط ابزار اندازهگیری پرسشنامهء مینه سوتا(فرم کوتاه 71 سئوالی)سنجیده شد.پرسشنامهء مینه سوتا یا ṣMMPI ویژگیهای شخصیتی چون خود بیمار انگاری،افسردگی،هیستری، فرافکنی،اضطراب،اسکیزوفرنی،هیپومانی و جامعه ستیزی را اندازهگیری میکند.تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات براساس آزمون فرضیههای تحقیق شامل رابطهء بین صفات شخصیتی دانشجویان رشتهء تربیتبدنی(ورزشکاران)و دانشجویان غیر تربیببدنی(غیر ورزشکاران)،بین سن و وضعیت تاهل دو گروه آزمودنی و ویژگیهای شخصیتی آنان صورت پذیرفته است.روش آماری مورد استفاده پژوهش حاضر آزمونی تی و همبستگی پیرسون و با استفادهء از برنامهء نرمافزار SPSS انجام شد و نتایج نشان داد بین سن دانشجویان رشتهء تربیتبدنی و ویژگیهای شخصیتی آنان در مشخصههای ṣSC-HY-HS-PA-PD-Ma تفاوت معنیداری وجود دارد.همچنین در مورد دو گروه آزمودنی(هم دانشجویان ورزشکار و هم غیرورزشکار)،بین متغیرهای سن و HS و HY رابطهء معنیداری مشاهده شد.در مورد تاهل نیز بین متغیر تاهل و میانگین کل مقیاس PD در بین دانشجویان رشتهء تربیتبدنی(ورزشکار)همبستگی معنیداری وجود دارد.در مورد دانشجویان غیر تربیتبدنی بین متغیر تاهل و مقیاس HS رابطهء معنیداری دیده شد.بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان تربیتبدنی و غیر تربیتبدنی اختلاف وجود دارد و تفاوت فقط در مقیاس PD (سایکوپاتی، جامعه ستیزی)معنیدار است،بهطوریکه دانشجویان رشتههای تربیتبدنی در مقایسه با دانشجویان غیر تربیتبدنی،سایکوپاتی و ناسازگاری اجتماعی کمتری دارند و رفتارهای پرخاشگرانهء کمتری از خود بروز میدهند.در دیگر مقیاسها تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات براساس آزمون فرضیههای تحقیق شامل رابطهء بین صفات شخصیتی دانشجویان رشتهء تربیتبدنی(ورزشکاران)و دانشجویان غیر تربیببدنی(غیر ورزشکاران)،بین سن و وضعیت تاهل دو گروه آزمودنی و ویژگیهای شخصیتی آنان صورت پذیرفته است.
روش آماری مورد استفاده پژوهش حاضر آزمونی تی و همبستگی پیرسون و با استفادهء از برنامهء نرمافزار SPSS انجام شد و نتایج نشان داد بین سن دانشجویان رشتهء تربیتبدنی و ویژگیهای شخصیتی آنان در مشخصههای ṣSC-HY-HS-PA-PD-Ma تفاوت معنیداری وجود دارد.
با این وصف با وجود پیشرفتهای چشمگیر در زمینهء روانشناسی ورزشی،هنوز پرسشهای متعددی در اینباره وجود دارد،آیا ورزش و شرکت در مسابقات ورزشی سبب تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان رشتهء تربیتبدنی میشود؟یا اینکه صفات شخصیتی در انتخاب رشتهء تحصیلی مؤثر است؟آیا دانشجویانی که در رشتهء تربیتبدنی تحصیل میکنند،با دیگر دانشجویان تفاوتهای شخصیتی دارند؟و بهطور کلی آیا بین صفات شخصیتی دانشجویان رشتهء تربیتبدنی(ورزشکاران)و دانشجویان غیر تربیتبدنی(که غیر ورزشکار نیز هستند) اختلاف معنیداری وجود دارد؟در تحقیق حاضر سعی شده که با تکیه بر شواهد علمی،اولا صفات شخصیتی دانشجویان رشتهء تربیتبدنی و دانشجویان غیر تربیتبدنی بررسی شود و ثانیا صفات شخصیتی این دو دسته مورد مقایسه قرار گیرد.
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که در میانگین کلی صفتهای هشتگانهء مورد اندازهگیری در تست مینه سوتا،تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمودنی(دانشجویان تربیتبدنی ورزشکار و دانشجویانی غیر تربیتبدنی غیر ورزشکار)وجود ندارد و از لحاظ روانی میانگین کلی هر دو گروه نشان میدهد که حد نصاب نمرهء میانگین در حد بهنجار و استانداری است."