چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی ارزشیابی در درس تربیتبدنی از دیدگاه دبیران مدارس راهنمائی دخترانه ایران است.روش تحقیق توصیفی و از نوع میدانی است.آزمودنیهای این تحقیق را 700 نفر از دبیران زن تربیتبدنی مدارس راهنمائی کشور تشکیل میدهند که بر حسب شرایط جغرافیائی به پنج منطقه تقسیم شده و نمونهها به روش خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی انتخاب شدند.پرسشنامه محقق ساخته برای نظرسنجی از دبیران درباره وضعیت موجود درست تربیتبدنی مدارس استفاده شد.ضریب پایایی پرسشنامه r-0/89 و ضریب اعتبار به روش سازهای r-0/63 گزارش گردید.از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک سویه و آزمون پیگیری توکی برای تحلیل دادهها استفاده شد.نتایج نشان داد که دبیران تربیتبدین مدارس راهنمائی دخترانه در پنج منطقه منتخب کشور ارزشیابی در درس تربیتبدنی را متوسط ارزیابی کردند.یافتهها نشان داد عملکرد دانشآموزان در آمادگی جسمانی،مهارتهای ورزشی،حیطه شناختی و عاطفی در مدارس کشور یکنواخت ارزشیابی نمیشود.آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معنیداری P>0/05 نشان داد بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی مناطق منتخب کشور در رابطه با ارزشیابی در درس تربیتبدنی تفاوت معنیداری وجود دارد.نهایتا براساس نتایج اطلاعات حاصل از تحقیق،ادبیات تحقیق، یافتههای دیگران و مطالعه روشهای ارزشیابی در تربیتبدنی در مدارس راهنمائی در برخی کشورها و با توجه به شرایط موجود مدارس کشور الگوی پیشنهادی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"نگاهی گذرا به ارزشیابی در درس تربیتبدنی در مدارس کشور حاکی از آن است که ارزشیابی از عملکرد دانشآموزان به روش سنتی یعنی نمرهدادن به آمادگی جسمانی،مهارتهای ورزشی، حیطه شناختی و عاطفی همچنین حضور و غیاب،لباس پوشیدن،عضویت در تیمهای ورزشی و نظر معلم انجام میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در رابطه با ارزشیابی مهارتهای ورزشی در مدارس راهنمائی دخترانه همانطور که جدول 2 نشان میدهد والیبال مهارتی است که بیش از 80 درصد معلمان در هرسه پایه آن را ارزشیابی میکنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به علاوه نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی مناطق منتخب کشور در رابطه با ارزشیابی در درس تربیتبدنی تفاوت معنیداری وجود دارد، جدول 4 نتایج تحلیل واریانس را برای آزمون فرضیه نشان میدهد.
به عبارت دیگر در سطح معنیداری 5 درصد بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی مناطق منتخب کشور در رابطه با ارزشیابی در درست تربیتبدنی تفاوت معنیداری وجود دارد برای پی بردن به علت تفاوتها و تعیین گروه متفاوت از آزمون شفه استفاده شد که نتایج آن در جدول 5 آمده است.
نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد در مقایسه بین دیدگاههای دبیران مدارس راهنمائی دخترانه ایران در مناطق پنجگانه منتخب درباره شیوههای ارزشیابی درس تربیتبدنی تفاوت معنیداری وجود دارد که دلیل این تفاوت را باید در فقدان ملاکهای مشخص و تعریف شده برای ارزشیابی و همچنین نبود دستور العملهای نمرهگذاری معین در سه حیطه رفتاری،شرایط جغرافیائی حاکم بر مناطق منتخب،عدم همسانی فضاهای ورزشی موجود در مدارس کشور و توزیع عادلانه وسائل ورزشی برای آموزش و نهایتا ارزشیابی دانست."