چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناخت عوامل تاثیرگذار در کیفیت بخشی به درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه از دیدگاه معلمان ورزش شهرستان قزومین در سال 1385 به انجام رسیده است.از بین کل معلمان تربیتبدنی مقطع تحصیلی متوسطه شهرستان قزوین 69 نفر(30 نفر مرد و 39 نفر زن)به شیوه نمونهگیری طبقهای-تصادفی منظم انتخاب شدند.به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه با نظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت.همچنین طی مطالعه مقدماتی،پایایی پرسشنامه 79/0 به دست آمد.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از آزمون آماری خیدو،فریدمن،منویتنییو استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها با برنامه SPSS انجام گرفت.نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه معلمان تربیتبدنی عوامل اهداف آموزشی،برنامه آموزشی،متحوای آموزشی،شیوه تدریس،تخصص معلمین ورزش،تجربه معلمین ورزش، نگرش و ارزشیابی در حد زیاد و خیلی زیاد بر کیفیت بخشی درس تربیتبدین اثرگذار هستند.همچنین نتایج نشان داد که از دیدگاه معلمان تربیتبدنی مرد و زن عوامل مؤثر بر کیفیت بخشی درس تربیتبدنی به ترتیب اولویت عبارتند از:1-امکانات 2-بودجه 3-محتوای آموزشی 4-نگرش 5-برنامه آموزشی 6-تخصص معلمین ورزش 7-تجربه معلمین ورزش 8-اهداف آموزشی 9-شیوه تدریس و 10-ارزشیابی.مقایسه دیدگاه معلمان تربیتبدنی مرد و زن نشان داد که در مؤلفههای برنامه آموزشی و شیوه تدریس تفاوت معنیداری باهم دارند.اما در سایر مؤلفههای برنامه آموزشی و شیوه تدریس تفاوت به دست آمده میتوان گفت عوامل مذکور نقش اساسی در کیفیت بخشی به درس تربیتبدنی ایفا میکنند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج نشان داد که از دیدگاه معلمان تربیتبدنی مرد و زن عوامل مؤثر بر کیفیت بخشی درس تربیتبدنی به ترتیب اولویت عبارتند از:1-امکانات 2-بودجه 3-محتوای آموزشی 4-نگرش 5-برنامه آموزشی 6-تخصص معلمین ورزش 7-تجربه معلمین ورزش 8-اهداف آموزشی 9-شیوه تدریس و 10-ارزشیابی.
با عنایت به اینکه این عنوان پژوهشی یکی از اولویتهای تحقیقاتی سازمان آموزش و پرورش استان قزوین بوده و از حمایت آن سازمان برخوردار گردیده است،هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل تاثیرگذار در کیفیت بخشی به درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه از دیدگاه معلمان ورزش شهرستان قزوین است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه معلمین ورزش تا چه اندازه عوامل مورد مطالعه در کیفیتبخشی به درس تربیتبدنی موثر است،نتایج آزمون خیدو نشان داد که بین سطوح پاسخگویی افراد گروه نمونه به مؤلفههای اهداف آموزشی( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))،برنامه آموزشی( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))، محتوای آموزشی( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))،شیوه تدریس( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))، تخصص معلمین( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))،تجربه معلمین( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))، بودجه( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))،امکانات( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))، نگرش( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))و ارزشیابی( P>0/01 و(به تصویر صفحه مراجعه شود))،تفاوت معنیداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به این سئوال که آیا بین دیدگاه معلمین زن و مرد در زمینه عوامل اثرگذار بر کیفیتبخشی درس تربیتبدنی تفاوت وجود دارد،نتایج آزمون منویتنییو نشان داد که بین دیدگاههای معلمین تربیتبدنی زن و مرد فقط در مورد مولفههای برنامه آموزشی ( Z--3/03,P>0/01 و شیوه تدریس Z--2/47,P>0/05 تفاوت معنیداری وجود دارد."