چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی ویژگی های روان سنحی (اعتبار، روایی و تحلیل عوامل) پرسشنامه افسردگی (CDI) در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی و اول دبیرستان اهواز می باشد. 399 دانش آموز دختر و پسر مدارس راهنمایی و دبیرستانی با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عوامل، با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی شش عامل را به دست داد. در این میان، عامل یکم بیشترین سهم واریانس سوالات پرسشنامه را تبیین می نماید. علاوه بر این، ضرایب اعتبار باز - آزمایی 0.81 آلفای کرونباخ 0.88 و تنصیف 0.83 برای کل پرسشنامه به دست آمد. همچنین، ضریب همبستگی بین پرسشنامه افسردگی (CDI) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان 0.36 در کل نمونه، 0.55 برای دختران و 0.22 برای پسران محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر و عرب زبان و فارسی زبان از لحاظ میزان افسردگی تفاوت وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 6 ملاحظه میشود،ضریب همبستگی بین مقیاس افسردگی( CDI )و پرسشنامهی افسردگی کودکان و نوجوانان توسط نجاریان(3731)در کل نمونه روی 39 نفر 0/63(0/1000> p )،در دانشآموزان پسر روی 35 نفر 0/32 ( p-0/097 )،در دانشآموزان دختر روی 04 نفر 0/45( p>0/0001 )،در دانشآموزان فارس زبان روی 24 نفر 0/095( p>0/0001 )،در دانشآموزان عرب زبان روی 15 نفر 0/91( p0/184- )،در دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی روی 44 نفر 0/73( p>0/012 ) و در دانشآموزان سال اول دبیرستان روی 94 نفر 0/73( P>0/010 )میباشد.
همچنین،دانشآموزان عرب زبان و فارس زبان(متغیر قومیت)فقط در عامل پنجم از نظر میزان افسردگی متفاوتند (افسردگی بالاتر دانشآموزان عرب زبان با میانگین 02/9 در برابر میانگین 1/67 دانش آموزان فارس زبان)و نه در سایر عاملها و نمرهی کل،به علاوه،یک تعامل غیر رتبه ای بین جنس و مقطع تحصیلی در نمرهی کل و عاملهای ششگانه در مورد میزان افسردگی دیده میشود و نه برای عامل پنجم،تعامل غیر رتبهای در نمرهی کل افسردگی بیانگر این است که دانشآموزان دختر در سال اول دبیرستان و دانشآموزان پسر در سال سوم راهنمایی میزان افسردگی بالاتری دارند.
در این تحقیق با استفاده از روش عاملیابی محور اصلی مشخص شد که پرسشنامهی افسردگی یک ابزار چند بعدی است و دارای شش عامل میباشند،که عامل یکم بیشترین سهم واریانس را دارا میباشد و عوامل دیگر سهم کمتری در تبیین واریانس پرسشنامه برعهده دارند(جدول 3 را ببینید)."