چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی مقیاس اضطراب ریاضی در میان دانش آموزان ایرانی بود. بدین منظور 701 دانش آموز کلاس اول دبیرستان (499 دختر و 202 پسر) با میانگین سنی 15 سال و 5 ماه انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. ابزار سنجش، مقیاس اضطراب ریاضی و مقیاس نگرش به ریاضی بود. تحلیل عاملی مقیاس اضطراب ریاضی نشان داد که این مقیاس مشتمل بر چهار مولفه اضطراب درس ریاضی و عدد، اضطراب امتحان ریاضی، احساس منفی به ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی است. مقادیر ارزش ویژه برای این مولفه ها از 33 2 تا 43 6 متغیر بود. الگوی همبستگی بین مولفه های اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی در این درس، شواهد دیگری دال بر روایی سازه ای مقیاس اضطراب ریاضی فراهم ساخت. ضرایب آلفا کرونباخ برای مولفه های مقیاس اضطراب ریاضی از 70 0 تا 89 0 و برای کل مقیاس برابر با 92 0 حاصل شد. ضرایب بازآزمایی مولفه ها بین 64 0 و 80 0 نوسان داشت و برای کل مقیاس 80 0 به دست آمد. این یافته ها نشان داد که مقیاس اضطراب ریاضی در فرهنگ ایرانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند به منظور کاربردهای تحقیقاتی و مشاوره ای مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
انطباق و اعتباریابی«مقیاس اضطراب ریاضی»برای دانشآموزان ایرانی دکتر اصغر رضویه دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شیراز دکتر دیبا سیف دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شیراز دکتر عبد الصاحب امامی دانشکده آزاد اسلامی،واحد بوشهر چکیده تاریخ دریافت 21 6 58-تاریخ تأیید 32 8 68 هدف از پژوهش حاضر،اعتباریابی مقیاس اضطراب ریاضی در میان دانشآموزان ایرانی بود بدین منظور 107 دانشآموز کلاس اول دبیرستان(994 دختر و 202 پسر)با میانگین سنی 51 سال و 5 ماه انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند ابزار سنجش،مقیاس اضطراب ریاضی و مقیاس نگرش به ریاضی بود تحلیل عاملی مقیاس اضطراب ریاضی نشان داد که این مقیاس مشتملبر چهار مؤلفهی اضطراب درس ریاضی و عدد،اضطراب امتحان ریاضی،احساس منفی به ریاضی و نگرانی دربارهی عملکرد ریاضی است مقادیر ارزش ویژه برای این مؤلفهها از 33 2 تا 34 6 متغیر بود الگوی همبستگی بین مؤلفههای اضطراب ریاضی،نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی در این درس،شواهد دیگری دالبر روایی سازهای مقیاس اضطراب ریاضی فراهم ساخت ضرائب آلفا کرونباخ برای مؤلفههای مقیاس اضطراب ریاضی از 07 0 تا 98 0 و برای کل مقیاس برابر با 29 0 حاصل شد ضرائب بازآزمایی مؤلفهها بین 46 0 و 08 0 نوسان داشت و برای کل مقیاس 08 0 به دست آمد این یافتهها نشان داد که مقیاس اضطراب ریاضی در فرهنگ ایرانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و میتواند به منظور کاربردهای تحقیقاتی و مشاورهای مورد استفاده قرار گیرد کلید واژهها: اضطراب ریاضی.