چکیده:
مبانی نظری و زیربنایی فکری طراحی و تدوین برنامه دوره متوسطه با رشته های تحصیلی چندگانه در نظام تعلیم و تربیت کشور به حدود هشتاد سال قبل برمی گردد. زمانی که در کشور ما مدرک ششم ابتدایی فوق العاده ارزشمند تلقی می شد و در دست داشتن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه مایه مباهات و سرافرازی بود. چرا که در آن زمان تعداد دیپلمه های کشور فوق العاده اندک بود، اما از بیشترین عزت، احترام و جایگاه برتر اجتماعی برخوردار بودند.
خلاصه ماشینی:
"فهرست مندرجات عنوان/صفحه/نویسنده سرمقاله نگاهی دوباره به برنامهی آموزش متوسطه در نظام تعلیم و تربیت کشور ضرورت یم تحول بایسته\1-7\غلامعلی افروز تأثیر جهانی شدن بر محتوای برنامهی درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاهها و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش کشور\9-23\عباس شایستهفر،سید ابراهیم جعفری،سید مصطفی شریف مقایسهی شیوههای تدریس و تعامل آموزشگاران دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی با آموزگاران دارای مدرک کارشناسی در سایر رشتهها\33-95\احمد رضا نصر،سید احمد بحرانی،عشرت زمانی نظریههای ضمنی هوش و باورهاعی خودکارآمدی:مقایسهی تطبیقی- براساس جنسیت و رشته\16-18\الهه حجازی،نرجس خاتون ذیبجی حصاری به موازات گسترش دبیرستانها در تهران و شهرستانها و نیاز روزافزون جامعه به فارغ التحصیلان دبیرستانی،کارگزاران و مسؤولان تعلیم و تربیت کشور با عنایت به محدودیت فوق العاده تعداد فارغ التحصیل مراکز آموزش عالی جهت تأمین نیازهای دستگاههای مختلف کشور اعم از وزارت آموزش و پرورش و تدریس در مدارس،وزارتخانههای اقتصادی و صنعتی،مسئله غنی کردن و گرایشی یا تخصصی نمودن محتوای دروس دوره دوم دبیرستان را در دستور کار خود قرار دادند،در نهایت دبیرستانهای ایران در سیکل دوم یا دوره دوم متوسطه یعنی سال های دهم،یازدهم و دوازدهم دبیرستان به صورت اختصاصی فعال شدند."