چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ادراک دانش آموزان از بافت خانوادگی بر خود گردانی، عادت های مطالعه، اطمینان به خود و ادراک از درس بود. بدین منظور تعداد 341 دانش آموز (188 دختر و 153 پسر) پایه اول دبیرستان از شهر شیراز، به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه اقتباس شده از "استریج" (1998) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که بین بافت های خانوادگی قاطع و صمیمی با متغیرهای خود گردانی، عادت های مطالعه، ادراک مثبت از درس، و اطمینان به خود، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین بافت های خانوادگی استبدادی، انتقادگر و دل نگران، با نگرش منفی نسبت به درس رابطه معنی داری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون مرحله ای را نشان داد که ادراک از بافت خانوادگی پیش بینی کننده متغیرهای مورد مطالعه است. برای مثال، بافت خانوادگی صمیمی، پیش بینی کننده معنی داری از مهارت های خود گردانی، عادت های مطالعه، ادراک از درس، و اطمینان به خود است و بافت های خانوادگی انتقادگر و دل نگران نیز ادراک از مشکل بودن درس را پیش بینی می کنند.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب همبستگی بین بافتهای خانوادگی و متغیرهای مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول شمارهء 3 ملاحظه میشود رابطهی مثبت و معنیداری بین بافت خانوادگی قاطع و متغیرهای خودگردانی( r-0/37ṣp?/0001 )،عادات مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود)،اعتماد عمومی به خود ؛و ادراک از درس بهعنوان جالب وجود دارد.
بین بافت خانوادگی دلنگران و متغیر عادات مطالعه نیز رابطهء مثبت و معنیداری مشاهده شده است(به تصویر صفحه مراجعه شود)و این بدان معنی است که نوجوانانی که بافت خانوادگی خود را بهعنوان دلنگران محسوب میکردند از نمرهء بالاتری در عادات مطالعه برخوردار بودند.
نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی عادات مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول شمارهء 5،در مرحله اول تحلیل رگرسیون 3%واریانس عادات مطالعه توسط بافت خانوادگی صمیمی تبیین میگردد و در مرحلهء دوم که بافت خانوادگی مستبد وارد معادله میشود 4%واریانس متغیر وابسته تبیین میشود.
نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی ادراک از مشکل بودن درس (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول شمارهء 8 در مرحله اول تحلیل رگرسیون 3%واریانس ادراک از مشکل بودن درس توسط بافت خانوادگی صمیمی تبیین میگردد و در مرحلهء دوم که بافت خانوادگی دلنگران وارد معادله میشود 5%واریسانس متغیر وابسته تبیین میشود و در مرحلهء سوم با اضافه شدن بافت خانوادگی انتقادگر 6%واریانس ادراک از مشکل بودن درس تبیین میگردد.
بر روی هم این سه بافت خانوادگی میتوانند نمرهء ادراک از مشکل بودن درس را بهطور معنیداری پیشبینی مینمایند(به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین،براساس ضرایب استاندارد رگرسیون(به تصویر صفحه مراجعه شود)میتون گفت که خانوادهء صمیمی با ضریب استاندارد 0/51-دارای بیشترین سهم در پیشبینی ادراک از مشکل بودن درس است و رابطهء منفی با ادراک از مشکل بودن درس دارد."