چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی متغیرهای آموزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی در درس علوم (بر اساس داده ها و نتایج مطالعه تیمز - آر)، و ارایه الگوی مناسب رگرسیونی، جهت پیش بینی عملکرد تحصیلی آنان صورت گرفت. به همین منظور، کل 5301 نفر دانش آموز پایه سوم راهنمایی شرکت کننده در مطالعه تیمز - آر، که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از بین متغیرهای آموزشی که داده های مربوط به آن ها در مطالعه تیمز - آر جمع آوری شده بود، 9 متغیر از طریق روش غیر آزمایشی با طرح تحقیق همبستگی و با استفاده از روش های آماری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که همه متغیرهای آموزشی وارد شده در تحقیق، دارای ضریب همبستگی معناداری (در سطح (p<0.01 با متغیر ملاک بودند. همچنین، مدل رگرسیونی جهت پیش بینی متغیر ملاک (پیشرفت تحصیلی) بر اساس متغیرهای آموزشی وارد شده در تحقیق ارایه گردید که از 9 متغیر آموزشی، 8 متغیر در پیش بینی متغیر ملاک نقش داشته و در مجموع، 16.3 درصد از تغییرات، متغیر ملاک را تبیین می کردند و بقیه تغییرات متغیر ملاک (83.7 درصد)، توسط متغیرهای دیگر (متغیرهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، و بعضی از متغیرهای آموزشی و...) که محقق آن ها را در نظر نگرفته و وارد مدل نشده اند تبیین می گردد.
خلاصه ماشینی:
"سومین مطالعه بینالمللی ریاضیات و علوم که به اختصار تمیز( TIMSS )1نامیده میشود،بزرگترین،جامعترین و با دقتترین مطالعه تطبیقی است که توسط انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی( IEA )2 و با هدف اندازهگیری میزان موفقیت دانشآموزان در یادگیری دروس ریاضی و علوم و همچنین،شناخت و ارزشیابی عوامل موثر بر موفقیت دانشآموزان در یادگیری دروس ریاضی و علوم،در سال تحصیلی 47-3731(59-4991 میلادی)،با شرکت 14 کشور جهان در پنج پایه مختلف و بر روی حدود 005/000 دانشآموز ردههای سنی 9،31 و 81 سال انجام پذیرفت(کیامنش،6731؛گویا،67-5731،در سراسر جهان منتشر شد،در بسیاری از کشورها مبنای اتخاذ سیاستهای جدید آموزشی و اعمال اصلاحات و تغییرات لازم در ابعاد مختلف بوده است.
ضرایب مدل پیشبینی متغیر ملاک،براساس متغیرهای پیشبین آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 4،مقادیر ضرایب استاندارد نشده( B )،برای متغیرهای مختلف آموزشی از 5/01-تا 0/967 در نوسان است،که بیشترین میزان پیشبینی متغیر ملاک مربوط به متغیر«میزان زمان اختصاصیافته توسط معلم به فعالیتهای مرتبط با صلاحیت حرفه معلمی»،با مقدار 0/967 و کمترین میزان آن مربوط به متغیر«تعداد دانشآموزان در کلاس»،با مقدار 5/01-است و در نهایت،با استفاده از مقادیر B ها،معادله رگرسیونی جهت پیشبینی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی در درس علوم،براساس دادهها و نتایج مطالعه تیمز-آر به صورت زیر است: ؟؟؟ -پیشرفت تحصیلی ؟؟؟ بحث و نتیجهگیری یافتههای پژوهش نشان داد که همه 9 متغیر پیشبین وارد شده در تحقیق،با متغیر پیشرفت تحصیلی رابطه دارند،و متغیرهای سطح تحصیلات معلم،سابقه تدریس،سن معلم،میزان همیاری و تبادلنظر میان معلمان علوم،میزان زمان اختصاص یافته توسط معلم به فعالیتهای مرتبط با صلاحیت حرفه معلمی،نوع و میزان استفاده معلم از تکلیف شب و میزان استفاده از روشها و راهبردهای مختلف تدریس،با متغیر پیشرفت تحصیلی رابطه مثبتی دارند و با افزایش میزان این متغیرها،پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد."