چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت راهبردهای رویایی کودکان دارای مشکلات یادگیری برای مقابله با فشارهای روانی بهویژه عصبانیت است . افراد نمونه متشکل از 84 دانش آموز( 42 پسر و 42 دختر) بودند که در پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی تحصیل میکردند. از این تعداد 42 دانش آموز (21 پسر و 21 دختر) مبتلا به مشکلات یادگیری (نارساخوانی و نارسانویسی) به عنوان گروه اصلی و 42 دانش آموز (21 پسر و 21 دختر) عادی بهعنوان گروه مقایسه در نظر گرفته شدند. از هر پایه تحصیلی 14 دانش آموز (7 پسر و 7 دختر) مبتلا به مشکلات یادگیری و 14 دانش آموز ( 7 پسر و 7 دختر) عادی انتخاب شدند. راهبردهای رویارویی کودکان با فشارهای روانی با سیاهه راهبردهای رویایی کودکان (ccsc) آیرز (1991) سنجیده شد و راهبردهای رویایی کودکان با عصبانیت با استفاده از 4 سوال محقق ساخته به شیوهی مصاحبه باز شنجیده شد.
نتایج حاصل از تحلیل پاسخهای کودکان به سیاهه راهبردهای رویارویی نشان داد که: 1. کودکان در هر سه پایه تحصیلی صرف نظر از جنسیت و داشتن یا نداشتن مشکلات یادگیری، راهبردهای اجتنابی و فعال را به عنوان راهبرد غالب خود معرفی کردند و نسبت به راهبردهای حواسپرتی و حمایتی تمایل کمتری را نشان دادند.
2. در پایه سوم داشتن مشکلات یادگیری عملکرد کودکان را تحت تاثیر قرار داده و تمایل این کودکان نسبت به استفاده از راهبرد اجتنابی بیش از تمایل کودکان عادی به استفاده از راهبردهای حمایتی و حواسپرتی بود.
نتایج حاصل از تحلیل پاسخ های کودکان در مصاحبه باز (راهبردهای رویارویی با عصبانیت) نشان داد که اگرچه میزان گرایش کودکان عادی به انتخاب راهبرد رویارویی فعال بیشتر از کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری است اما راهبرد غالب هر دو گروه راهبرد اجتنابی است.
خلاصه ماشینی:
"رویارویی کودکان عادی و کودکان با مشکلات یادگیری پایه سوم ابتدایی مقایسه شد و نتایج نشان داد(جدول 1)که:
نمایش میانگین کودکان عادی و کودکان با مشکلات یادگیری پایه سوم ابتدایی در مقیاس( ccsc ) در مورد عامل ac نیز چون f محاسبه شده(203/4- f )با درجات آزادی 72 و 3 بزرگتر از f جدول(08/4)در سطح 01/0 است،
(انواع راهبردهای رویارویی)متفاوت بوده و کنش متقابل بین این دو عامل،عملکرد کودکان را تحتتأثیر قرار میدهد(شکل 1).
نتایج آزمون توکی به منظور مقایسه راهبردهای رویارویی کودکان عادی و کودکان با مشکلات یادگیری
به منظور درک این مطلب که تفاوت بین میانگینهای کدامیک از سطوح عامل c (راهبردهای رویارویی)معنیدار است،از
نتایج نشان میدهد که میزان گرایش آزمودنیهای پایه چهارم ابتدایی به استفاده از راهبردهای رویارویی فعال و اجتنابی بیشتر از
خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس سه متغیری مربوط به مقایسه راهبردهای رویارویی کودکان عادی و
خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس سه متغیری مربوط به مقایسه راهبردهای رویارویی کودکان عادی و
کودکان با مشکلات یادگیری پایه پنجم ابتدایی در مقیاس ccsc باتوجه به عامل جنسیت
نتایج آزمون توکی به منظور مقایسه راهبردهای رویارویی پایه چهارم ابتدایی در مقیاس ccsc
نتایج آزمون توکی به منظور مقایسه راهبردهای رویارویی پایه چهارم ابتدایی در مقیاس ccsc
این نتایج نشان میدهد که میزان گرایش آزمودنیهای پایه پنجم ابتدایی به استفاده از راهبردهای رویارویی فعال و اجتنابی بیشتر
عادی و کودکان با مشکلات یادگیری به راهبرد رویارویی فعال تفاوت معنیداری وجود دارد(969/2- z ،58/2-(01/0 p> )بدین معنا که
کودکان عادی هنگام عصبانیت،راهبرد رویارویی فعال را بیشتر انتخاب میکنند بین میزان گرایش این دو گروه به سایر راهبردها"