خلاصه ماشینی:
"تأثیر شیوههای متفاوت تمرین فیزیکی و ذهنی بر اکتساب،یادداری و انتقال یک مهارت حرکتی در دانشآموزان سالم و عقبماندهی ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیلی لیلا ضامنی کارشناس ارشد تربیت بدنی بشر،از آغاز تا پایان زندگی خود،پیوسته با صورتهای گوناگون یادگیری در ارتباط بوده و دائما در حال یادگیری است، بهطوریکه بدون یادگیری،زندگی در هر اجتماعی غیر ممکن میشود.
بررسی تمرین ذهنی در مهارتهای حرکتی افراد عقبماندهی ذهنی که اکثر آنها از مشکلات و ناهنجاریهای ارگانیکی نیز برخوردارند،پدیدهی جالبی است که در صورت مثبت بودن نتایج آن-باتوجه به مشکلات جسمانی احتمالی این افراد و ناتوانی بعضی از آنها در تمرین فیزیکی و انجام واقعی حرکات-ابزار مناسبی برای آموزش مهارتهای خودیاری،حرکات بنیادی و مهارتهای ورزشی به این قشر از افراد خواهد بود.
همانطور که در بخش یافتههای تحقیق ملاحظه شد،تمام شیوههای تمرینی مورد استفاده در این تحقیق تأثیر معنیداری بر اکتساب،یادداری و انتقال مهارت حرکتی افراد مورد مطالعه نداشت که یافتههای محققان متعددی چون لئوناردو(1995)، یاگوز و همکارانش(1998)، کامینگ و هال(2002)،هال (2002)،هیل و همکارانش (2003)،دیجکومن و همکارانش (2004)و ساندرز و همکارانش (2004)،این موضوع را تأیید میکنند و در تحقیقات جداگانهای نشان دادهاند که تمرین ذهنی باعث پیشرفت در یادگیری حرکتی میشود.
علاوه بر این،با توجه به نتایج تحقیق حاضر در رابطه با اثربخشی تمرین ذهنی در یادگیری افراد عقبماندهی ذهنی و باتوجه به مشکلات جسمانی احتمالی این افراد و عدم توانایی بعضی از آنها در تمرین بدنی و انجام واقعی حرکات، مربیان و درمانگران میتوانند از تمرین ذهنی به عنوان ابزار و شیوههای مناسبی برای آموزش مهارتهای خودیاری،حرکات بنیادی و مهارت ورزشی به این قشر جامعه استفاده کنند."