چکیده:
کافی به املای زبان فرانسه و آموزش آن مبذول شود. نتایج تحقیق حاضر،دیدگاهی شفاف از خطاهای املایی دانشجویان ایرانیزبان فرانسه به مدرسان و همچنین افراد علاقهمند به تحقیق در زمینهی آموزش این زبان و خصوصا آموزش املای ان ارائه میدهد.امید است بتوان از این رهگذر آنها را به سمت آموزش هرچه بهتر املای زبان فرانسه و شناخت هرچه عمیقتر خطاهای املایی دانشجویان ایرانی سوق داد.املای زبان فرانسه نظامی پیچیده،اما مبتنی بر برخی اصول،از جمله اصول آوایی،اشتقاقی،ریشهای-تاریخی و تمایزی است.این نظام در ارتباط با سه نوع واحد زبانی قرار دارد:واج،تکواژه و واژه.به این ترتیب،سه حوزهی تشکیلدهندهی نظام املایی فرانسه،مرتبط با این سه نوع واحد زبانی عبارتاند از:آوانگاشت،تکواژ نگاشت و واژهنگاشت. به منظور نگارش خوب،برخورداری از املای صحیح ضروری است.املا ابزاری غیر قابل اجتناب برای تمامی ارتباطات کتبی محسوب میشود؛از نگارش یک نامهی سادهی دوستانه گرفته تا نگارش پایاننامهای حجیم.دانشجویان ایرانی زبان فرانسه،بیش از پیش،با نیاز «برخورداری از املای صحیح»مواجهاند.بنابراین،با توجه به پیچیدگی نظام املایی فرانسه از یکسو،و اهمیت ویژهی آن از سویی دیگر، بر آن شدیم تا طی تحقیق حاضر و از ورای طبقهبندی خطاهای املایی دانشجویان زبان فرانسه،به بررسی توانش املایی آنها بپردازیم. مقالهی حاضر به مطالعهی توانش املایی دانشجویان ایرانی زبان فرانسه میپردازد و سعی دارد از ورای آن،جایگاه واقعی این توانش را تعیین کند.طی این مطالعه،از 85 دانشجوی رشتهی زبان فرانسه(گرایش مترجمی و ادبیات)در دانشگاههای«الزهراء»،«آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)»و«علامه طباطبایی»،طی جلسات گوناگون چندین آزمون به عمل آمد.نتایج حاصل از این آزمون نشان میدهد که عمدهترین مشکلات املایی دانشجویان ایرانیزبان فرانسه که به توانش املایی آنها آسیب میرساند،عبارتاند از:مشکلات آوایی شنیداری، ناآگاهی از قواعد جایگاهشناسی تکنویسههای زبان فرانسه،عدم تسلط بر قواعد گرامری،دامنهی لغات محدود،ناآگاهی از قواعد کاربرد علائم نقطهگذاری،و سرانجام،نداشتن دقت کافی،همگی این مشکلات نشان میدهند که باید در نظام که باید در نظام کنونی آموزش عالی ایران،توجه
خلاصه ماشینی:
"بنابراین،با توجه به پیچیدگی نظام املایی فرانسه از یکسو،و اهمیت ویژهی آن از سویی دیگر، بر آن شدیم تا طی تحقیق حاضر و از ورای طبقهبندی خطاهای املایی دانشجویان زبان فرانسه،به بررسی توانش املایی آنها بپردازیم.
مقالهی حاضر به مطالعهی توانش املایی دانشجویان ایرانی زبان فرانسه میپردازد و سعی دارد از ورای آن،جایگاه واقعی این توانش را تعیین کند.
نتایج تحقیق حاضر،دیدگاهی شفاف از خطاهای املایی دانشجویان ایرانیزبان فرانسه به مدرسان و همچنین افراد علاقهمند به تحقیق در زمینهی آموزش این زبان و خصوصا آموزش املای ان ارائه میدهد.
امید است بتوان از این رهگذر آنها را به سمت آموزش هرچه بهتر املای زبان فرانسه و شناخت هرچه عمیقتر خطاهای املایی دانشجویان ایرانی سوق داد."