خلاصه ماشینی:
"(Arenz,Edler Beasly,2003,5) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-ارتباط خدمات حسابرسی،شهادتدهی،اطمینانبخشی حسابداری کمیته تدوین بیانیههای مفاهیم بنیادی حسابرسی7انجمن حسابداری امریکا8،حسابرسی را به شرح زیر تعریف کرده است: "حسابرسی فرایندی است منظم و قاعدهمند(سیستماتیک)برای گرداوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد درباره ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی،به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها(اظهارات)9با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع(نیکخواه آزاد،1379،3).
افزون بر این مورد،تاکید میشود که مسئولیت دقیق و کامل بودن اطلاعات ارائه شده به حسابرس برای تنظیم اطلاعات مالی دقیق و کامل،به عهده مدیریت واحد اقتصادی است(بخش 93 استانداردهای حسابرسی).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3-سطوح اطمینان در خدمات گرداوری،بررسی و حسابرسی صورتهای مالی همانطور که ملاحظه میشود حتی در حسابرسی صورتهای مالی که بالاترین سطح اطمینان را ارائه میکند،اطمینان کامل به استفادهکننده داده نمیشود که این امر به دلیل وجود محدودیتهای ذاتی حسابرسی است که بر توانایی حسابرس در کشف تحریفهای با اهمیت،تاثیر میگذارد.
اگرچه ممکن است شواهدی به منظور پشتیبانی از مفروضات زیربنای تهیه اطلاعات مالی آتی در دسترس باشد اما این شواهد،خود مربوط به آینده است و ازاینرو به دلیل ماهیت نظری با شواهد معمول قابل دسترسی در حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی متفاوت است؛بنابراین حسابرس نمیتواند درباره تحقق نتایج نشان داده شده در اطلاعات مالی آتی اظهار نظر کند.
این نشانه،ارائه نمادین40از گزارش حسابرسی درباره ادعاهای مدیریت درباره افشای اعمال تجارت الکترونیک است (Arenz,Edler Beasly,2003,6) خدمات اعتمادبخشی به سیستم45 همان طور که سازمانها برای تعامل با مشتریان و عرضهکنندگان، بیشتر وابسته به فناوری اطلاعات میشوند،حیاتی است که سیستم اطلاعاتی شرکتها به شکل اثربخش عمل کند."