Skip to main content
فهرست مقالات

قدریان نخستین

نویسنده:

(24 صفحه - از 3 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : قدر ، قدریه ، اسلام ، معتزله ، جبر ، عقیده ، خدا ، یهود ، غیلان ، دمشقی

خلاصه ماشینی:

"اما، با این همه، ما می‌دانیم که اصل مؤسس و عقیده بنیادین این فرقه، که به نظر برخی باعث تسمیه آنها بدین نام شده، عقیده به قدرت و استطاعت مؤثر انسان در پاره‌ای از اعمال و افعال (مقصود افعالی است که اصطلاحا ارادی خوانده می‌شوند، مانند خوردن و آشامیدن)اوست که آنها در برابر قائلان به جبر قائل به نوعی اختیار بودند و در نتیجه انسان را مسئول اعمال خود می‌شناختند و قضا و قدر را به معنایی که سلب اختیار و رفع مسئولیت کند مردود می‌دانستند، و با این عقیده باطل و رایج زمانشان که هر چه بوده و هست و واقع شده و می‌شود قضا و قدر لابد و ناگزیر الهی و قسمت انسان است، و باید بدان راضی بود، گردن نهاد و دم برنیاورد بسختی مخالف می‌ورزیدند. در ارتباط با نصاری در منابع اسلامی چیزی دیده نشد که دلالت بر ارتباط و اتصال(به معنی تأثیر و تأثر)قدریه بانصاری داشته باشد، جز اینکه در کنزالعمال حدیثی از پیامبر(ص)نقل شده که به ابن عباس می‌فرماید:«لعلک تبقی بعدی حتی تدرک قوما اشتقوا قولهم من قول النصاری یکذبون بقدر الله یحملون الذنوب علی عباده اشتقوا کلامهم ذلک من النصرانیه فاذا کان کذلک فابرؤا الی الله تعالی منهم» 80 «مسلم بن یسار»(متوفی 100)هم، معبد جهنمی را که از مشایخ این فرقه شناسانده خواهد شد و به روایتی مؤسس آنهاست، متهم ساخته که بر قول انصاری رفته است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.