چکیده:
در این مقاله، کتابدرمانی و انواع آن، بهعنوان روشی برای پیشگیری و درمان، معرفی و تبیین میشود. همچنین به محیطهای کاربرد کتابدرمانی، اهداف و رویکردهای متداول آن، و مراحل و محدودیتهای این روش درمانی اشاره میشود. در نهایت نیز مواردی در زمینه منابع مناسب برای کتب درمانی و ملاحظاتی که باید در هنگام انتخاب منابع درنظر گرفته شود، بیان میگردد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین به محیطهای کاربرد کتاب درمانی،اهداف و رویکردهای متداول آن،و مراحل و محدودیتهای این روش درمانی اشاره میشود.
از طرفی«دانش نظری میتواند رسیدنبه راه حل را کوتاه کند و وقتی فرد به علترویدادی پی میبرد میتواند دانش خود رادر جهت حل مشکلات مشابه به کار گیرد»3که در این صورت مطالعه میتواندنقش مؤثری در بهبود سلامت روان و حلمشکلات داشته باشد.
در این روش اغلب از رویکرد کتاب درمانیگروهی برای رشد،خودباوری،و بهداشتروانی افراد استفاده میشود6.
بیماران عصبی،پارانوئید،اسکیزوفرنی،الکلیها،و معتاداندر محیطهای روانپزشکی مورد معالجهقرار میگیرند و از کتاب درمانی مؤسسهای یابالینی برای این منظور استفاده میشود.
در این محیط از کتاب درمانی بالینی یامؤسسهای استفاده میشود6.
و بالاخره کتاب درمانی بااهداف سرگرمی،رسانههای اطلاعاتی برایتعدیل14و بهبود نسبی-نه درمان قطعی15-در اختیار مراجعهکننده قرار میگیرد تا دراوقات فراغتش از آنها استفاده کند2.
کتاب درمانی همچنین میتواند به صورتفردی و گروهی انجام شود در این حالدرمانگر باید تشخیص دهد که در یکموقعیت کدام حالت کارآیی بیشتری دارد.
اما کارآیی کتاب درمانی ممکن است باوجود محدودیتهایی مانند در اختیار داشتنکتابهایی در موضوعهای خاص یا عدمآمادگی و عدم تمایل فرد برای مطالعه کمشود.
متون آموزشیمنابعی هستند که در فرایند آموزش سنتی ازآنها استفاده میشود و کتاب درمانگر در هرزمینهای از پرورش کودک و ازدواج گرفته تاتضادهای شخصیتی و کنترل استرس میتواندآنها را به عنوان کتابهای خودآموز به بیمار یاخواننده توصیه کند.
labrevnoN بهتر است کتابهای مورد استفاده درکتاب درمانی از میان داستانها،تاریخ،سرگذشتنامه،سفرنامه،و شعر انتخاب شوند،منابع انتخاب شده باید باعث بهبود و بازتوانیبیماران شوند،و باید به آنها در انطباق خود بامحیط کمک کنند،باید بتوانند مسیر تفکر رابه سمت درستی هدایت کنند."