چکیده:
در روشهای نوین مدیریت، بازاریابی، یکی از اساسیترین ارکان برنامههای بازرگانی سازمانها محسوب میشود. همچنین، تفاوت سازمانها را در رسیدن به اهداف خود؛ باید در چگونگی بازاریابی آنها جستجو کرد. با جستجو در دلایل انجام بازاریابی، میتوان به کسب سود یا دریافت بودجه بیشتر اشاره کرد؛ اما این تنها دلیل استفاده از بازیابی نیست. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل انجام بازاریابی، افزایش رضایت مشتریان است که خود به افزایش تمایل به استفاده و پرداخت پول برای خدمات دریافتی خواهد انجامید. امروزه بازاریابی در کتابخانهها بهدلیل رشد فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ تغییر در وضعیت بودجه کتابخانهها، رشد سریع دانش و استفاده از آن؛ و تنوع کاربران با نیازهای متفاوت؛ بهعنوان عاملی مهم تلقی میشود و مسئولیت کتابداران را برای پرداختن به آن بیشتر کرده است؛ زیرا بازاریابی ابزاری برای بهبود رضایت کاربر و ارتقای استفاده از خدمات کتابخانه میشود. بر این اساس؛ با افزایش رقابت در جهان اطلاعاتی، بازاریابی عاملی مهم برای ادامه حیات کتابخانهها خواهد بود. در این مقاله به بررسی بازاریابی اطلاعات، فعالیتهای بازاریابی، اصول مدیریت بازاریابی، فنون بازاریابی، ایجاد بازار و مهارتهای حرفهای برای بازاریابی میپردازیم. در پایان، توصیههایی برای بازاریابی در کتابخانههای ایران ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"بازاریابی خدمات و محصولات اطلاعاتیدر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دکتر حسن اشرفیریزی1 زهرا کاظمپور2 کیده {IBدر روشهای نوین مدیریت،بازاریابی،یکی از اساسیترین ارکان برنامهای بازرگانیسازمانها محسوب میشود.
شاید بتوان گفت مهمترین دلیل انجام بازاریابی،افزایش رضایت مشریان است که خودبه افزایش تمایل به استفاده و پرداخت پول برای خدمات دریافتی خواهد انجامید.
امروزهبازاریابی در کتابخانهها به دلیل رشد فنآوری اطلاعات و ارتباطات،تغییر در وضعیت بودجۀکتابخانهها،رشد سریع دانش و استفاده از آن،و تنوع کاربران با نیازهای متفاوت،به عنوانعاملی مهم تلقی میشود و مسئولیت کتابداران را برای پرداختن به آن بیشتر کرده است؛زیرابازاریابی ابزاری برای بهبود رضایت کاربر و ارتقای استفاده از خدمات کتابخانه میشود.
(17:1) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی،شناساییبازارهای خدماتی و محصولات اطلاعاتی راآغاز کردهاند که این بخش مکمل مدیریت،و بهویژه ابزاری برای بهبود رضایت کاربرو ارتقای بهرهبرداری کاربران بالقوه ازخدمات است(18:9).
همۀ اینفعالیتها،تحت عنوان فعالیتهای بازاریابیشناخته میشود که عبارتند از: لف-پروندۀ بازار8؛ پروندۀ بازار،فعالیت مهم بازاریابی است کهبه منظور کسب اطلاعات دربارۀ بازار به انجاممیرسد.
. nivlaG -چه محصولات و خدماتی بهتر استبرای گروههای مختلف هدف،تولید وبازاریابی شود؟(17:2) -قیمتگذاری11؛ قیمتگذاری،فعالیت بازاریابی است کهقیمت محصول را براساس هزینهها و نیزعوامل بازار مانند بسترهای توزیع،ساختارتخفیفدهی،قیمتهای رقابتکننده،توانایییا تمایل مشتریان برای پرداخت هزینه وغیره،تعیین میکند(21:28).
صول مدیریت بازاریابی بهتر است خدمات کتابخانهها و مراکزاطلاعرسانی نوین،براساس اصول بازاریابیزیر باشند: -کتابخانهها،باید نگرش مثبت و فعالنسبت به بازار داشته باشد.
(17:4) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی،بایدخدمات خود را بهطور مؤثر بازاریابی کنندو هدف آنها این باشد که نام کتابخانه رادر کتاب زرد15درج کنند.
(5:5) مدیران و کتابداران کتابخانهها بایدبه این مسئله توجه کنند که،بازاریابی بااشاعۀ خدمات کتابخانه به پایان نمیرسد،بلکه فرایندی است که پس از اشاعه نیزهمچنان پیوستگی دارد."