چکیده:
اختلال نارسایی توجه / پیش فعالی (ADHD) یکی از اختلال های رایج روان شناسی در کودکان است . علائم تشخیصی این اختلال شامل بیش فعالی ، بی دقتی و رفتار تکانشگری ست ، کودکان دارای نارسایی توجه همره با بیش فعالی بر اثر نقص در توجه ، مشکلات زیادی در حافظه ، به ویژه حافظه فعال دارند (تانوک و دیگران 1995) .
به منظور بررسی و مقایسه عملکرد حافظه ی فوری دیداری و حافظه بلند مدت دیداری پسران دارای نارسایی توجه همراه با بیش فعالی و پسران عادی ، یازده پسر 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی و دوازه پس 6 تا 12 ساله عادی (بدون اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی) انتخاب شد .
خلاصه ماشینی:
"بررسی و مقایسه عملکرد حافظه دیداری (فوری و بلندمدت)پسران 6 تا 12 سال دارای نارسایی توجه/بیش فعالی با همتایان عادی مرجان علیرضایی مطلق/کارشناس ارشد روانشناسی عمومی چکیده اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی( ADHD )1یکی از اختلالهای رایج روانشناسی در کودکان است.
کودکان با اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی از نوع بیدقت،مشکلات بیشتری در زمینه یادگیری دارند جدول نتایج آماری نمرههای فراخوانی فوری و بلندمدت بصری پسران دارای نارسایی توجه همراه با بیش فعالی و عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحله سوم:حافظ بلندمدت است،آزمودنی سعی میکند تا جهت و مکان تصاویر هندسی یاد گرفته شده را بهطور کامل پس از 15 دقیقه یادآوری کند(این فاصله زمانی با شنیدن و یادآوری یکسری داستانهای کوتاه پر شد.
نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد کودکان دارای نارسایی توجه همراه با بیش فعالی روی تکالیف حافظهی فعال مانند کدگذاری محرکها(چهرهها)و پردازش پیچیده شنوایی بهطور معنیداری متفاوت از کودکان عادی است."