چکیده:
این مقاله گزیدهای از یافتههای طرح مطالعاتی«سیاستگذاریهای علم و فناوری برای کشور»است،که در چارچوب طرح سیاستگذاری کلان علم و فناوری برای کشور(مهدوی؛1378)تعریف و اجرا شده است.در این بررسی تاکنون تجربهها و سیاستهای 19 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.در این بررسی تطبیقی از طبقهبندی موضوعی زیر استفاده شده است:سیاستگذاری علم و فناوری، اقدامهای حمایتی و انگیزشی،سیاستهای اطلاعرسانی،سیاستهای تحقیق و توسعه،سیاستهای انتقال فناوری،ارتباط دانشگاه با صنعت، همکاریهای بین المللی،ارزیابی سیاستها و فعالیتهای علوم و فناوری و شاخصها.
خلاصه ماشینی:
"-نوآوری در صنایع کوچک و متوسط(آلمان)؛ -انجام تحقیقات هدفمند یا ارتقای سطح فناوری(ایرلند)؛ -ارائه طرحهای مهم و پایهای(سوئیس)؛ -فناوری پایه و توسعهء فناوری بومی(ژاپن)؛ -ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه و تولید فناوریهای جدید(کره جنوبی)؛ -صادرات فناوری(مالزی)؛ -تولیدات و فرایندهای با بازده اقتصادی(سنگاپور)؛ -اجرای طرحهای مشترک با شرکای خارجی(تایوان)؛ -توسعهء فناوری بومی و صادرات فناوری(چین)؛ -توسعهء صنایع در مناطق توسعهنیافته(هند)؛ -انتقال فناوری و توسعهء صنعتی(مکزیک)؛ شرایط تعیین شده درخصوص حمایتهای مالی و مالیاتی،تا حدودی اولویتهای تحقیق و توسعه و توسعهء علم و فناوری در این کشورها را نیز نشان میدهد.
درصد هزینههای R D کشورها از تولید ناخالص ملی و منابع تأمینکنندهء آن (دههء 1990) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: UNESCO Statistical Yearbook,(1998) *در مورد کشور ما(ایران)در این جدول مقایسهای دو نکتهء اساسی وجود دارد:یکی میزان پایین سهم هزینههای تحقیق و توسعه از نظر تولید ناخالص ملی (GNP) است که تقریبا از همهء کشورهای یاد شده در جدول پایینتر است و دیگری سهم دولت در تأمین هزینههای تحقیقاتی است که از همهء کشورهای مندرج در جدول بالاتر است که نشان دهندهء عدم مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای تحقیقاتی است."