چکیده:
کشورهای در حال توسعه،حتی توسعه یافته با دو مسئله بغرنج و پیچیده روبرو هستند، مهاجرت یا عدم استقرار مغزها و دیگری نبود بستر مناسب تحقیقاتی در زمینههای علوم پیشرفته و پیشرو بدیهی است که این دو مساله لازم و ملزوم یکدیگر هستند.زیرا تحقیقی میسر نخواد شد مگر اینکه فرد محققی این مسئولیت را به عهده بگیرد و نیز در جائی که تحقیق و پژوهش نهادینه نشده و امکانات پیشبرد علوم پیشرفته وجود ندارد محقق احساس رضایت نخواهد کرد و به دنبال فرصتهای تحقیقاتی،شغلی، مهاجرت خواهد کرد.ایجاد کرسیهای پژوهشی روشی است در پاسخ به این مسائل، به بیان دیگر میتوان کرسیهای پژوهشی را به معنای یک شیوه موثر در استقرار مغزها و پیشبرد علوم در کشور دانست.ایجاد کرسیهای پژوهشی در کشورهای مختلف با اهداف عالیهای برنامهریزی شده است و امکان دستیابی به این اهداف جز از راه پژوهش و تولید دانش در سطح جهانی و بینالمللی نمودن علوم،مقدور نمیباشد.در این مقاله کرسی پژوهشی تعریف شده و چندین نمونه از آن در کشورهای توسعه یافته ارائه شده است تا بعنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله کرسی پژوهشی تعریف شده و چندین نمونه از آن در کشورهای توسعه یافته ارائه شده است تا بعنوان الگو مورد استفاده قرار گیردواژگان کلیدی:کرسیهای پژوهشی،استقرار مغزها،تبادل تجربیات علمی،ارتقاء علم و فنآوری،ظرفیت سازی علمیهدف از ایجاد کرسیهای پژوهشی کشورها اهداف گوناگونی برای پیشبرد علوم و حل معضلات کشور خوددارند بنابراین کرسیهای پژوهشی را در راستای اهداف و نیاز خود تعریف مینمایند.
همانگونه که اشاره شد،پدیده مهاجرت مغزها به سوی کشور آمریکا نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای توسعه یافته را نیز تهدید میکند،کاریکاتوری که در شکل سه نمایش داده شده است[2]بیانگر این تهدید برای کشوری چون کانادا (به تصویر صفحه مراجعه شود) از طرف آمریکاست.
یکی از روشهای مفید برای استقرار مغزها ایجاد کرسیهای پژوهشی میباشد،کرسی پژوهشی اگر دارای جاذبه لازم باشد میتواند باعث جذب افراد خبره و دانشمندان شود،از جمله جاذبیتهای کرسیهای پژوهشی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: کرسی پژوهش باید جذابیت مادی کافی برای محقق و خانواده اش داشته باشد تا اینکه نه تنها خود محقق بلکه خانواده محقق را نیز متقاعد به مهاجرت و اسکان در محل تحقیق نماید.
هر هماهنگکننده گروه کوچکی را تشکیل میدهد که در ضمن ارتباط با دیگر گروهها،فعالیتهای خود را نیز دنبال میکند و به مدت سه سال به مسئولیتهای زیر عهدهدار میباشد: *برگزاری سمینار *دعوت از پژوهشگران و اساتید دانشگاهها و سایر کشورها *به کارگیری ویراستاران علمی متخصص *ایجاد هماهنگی با اهداف اصلی و خطمشی دانشگاه *سرمایهگذاریهای پژوهشی در کشورهای دور *ارزیابی و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی *ارائه و طراحی طرحهای پژوهشی *اقدام به چاپ،نشر و معرفی اهداف و فعالیتهای خود از طریق چاپ گزارش و بروشور."