چکیده:
در این مقاله با توجه به سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی(1404-1384)که رسیدن به مقام اول در منطقه به لحاظ اقتصادی،علمی و فنی را هدف قرار داده است.وضعیت علمی کشور از منظر مقالات نمایه شده و مقایسه آن با برخی از کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.در مطالعه وضعیت موجود مواردی همچون:معرفی شاخصهای اساسی علم،سهم رشتههای مختلف در تولید علم برخی از کشورها،روند رشد تولید علم در ایران و مقابسه آن با ترکیه،تعداد مؤسسات ایران نمایه شده در مؤسسه مطالعات ISI ،آستانه ارجاعات و موقعیت رشتههای گوناگون در تولید علم در گستره زمانی ده ساله و تغییرات رتبه کشور در رشتههای مختلف در دو گستره زمانی متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد به لحاظ نیروی انسانی کارآمد،که مهمترین سرمایه در توسعه مبتنی بر دانایی است.در ایران پتانسیل بالقوه بالایی وجود دارد و با برنامهریزی دقیق و با پشتیبانی کامل از فعالیت تحقیقاتی میتوان به جایگاه شایسته ایران در جهان دست یافت.
خلاصه ماشینی:
"برگزاری سمینارهای متعدد از جمله در سمیناری که اخیرا تحت عنوان آموزش عالی و توسعه پایدار برگزار شد،یکی از موضوعات اصلی بحث کیفیت آموزش عالی بود،که در این زمینه مقالاتی با عناوین ضرورت نظام هماهنگ نظارت و ارزیابی در روند توسعه علمی کشور،مدیریت کیفیت آموزش در دانشگاه مجازی،طراحی یک سیستم ارزیابی برای واحدهای پژوهشی،بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاههای اصفهان و منطقه غرب کشور،ارزیابی کلان و خود آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران،مقایسه مدلهای ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی و انتخاب مدل برتر،بررسی اجمالی روند جاری و آتی پذیرش دانشجو و اشتغال فارغ التحصیلان گروه کشاورزی طی سالهای 1382-1375 و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود کیفیت آموزش و اشتغال آنها،پژوهشی در زمینه مشارکت دانشجویان در تولید دانش،آموزش عالی و توسعه زمینههای رشد نهضت نرمافزاری،جهش در آموزش عالی ایران،کاربرد سیستم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در آموزش عالی، ضرورت توجه به یادگیری مادام العمر و نقش دانشگاه در تحقق آن،جایگاه آموزش عالی ایران در مقایسه با 26 کشور جهان، بررسی کیفیت راهنمایی استادان راهنمای پایاننامههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان،کیفیت آموزش عالی و ارزشیابی آن،دانشگاه کارآفرین:رویکردی نوین در مدیریت دانشگاهها،پرورش مدیران دانشگاهی برای دانشگاههای آینده و بررسی تحلیل میزان آمادگی اعضای هیأت علمی برای پذیرش تفکر مدیریت کیفیت فراگیر ارائه شده است14.
برای اینکه اثر خود را در فناوری و تولید انبوه یعنی صنعت و بعبارت دیگر در اقتصاد نشان دهد،لازم است به دو عامل دیگر نیز توجه شود: 1-انباشت تولیدات علمی 2-داشتن قلههای رفیع در تولید علم در مورد انباشت تولیدات علمی،کافی است تعداد مستندات نمایه شده اکراین،مصر و ایران را طی یک دهه مقایسه کنیم،که به ترتیب عبارتند از 449830،25933،15077."