چکیده:
نوآموزان دانشآموزان و دانشجویان در راستای رشد علمی و معنوی خود نیازمند به مربیان آگاه و توانا میباشند که علاوه بر یادآوری روش علمیابی بتوانند روح خود را وسعت بخشیده و در راستای اخلاق کریمه و انسانی رشد نمایند.
آموزگاران علم و معنا (Mentors) انسانهای دانشمند آگاه،پرمایه و مرشداتی هستند که چراغ هدایت را برای نوآموزان بدست گرفته و آنها را چند منظوره تربیت مینمایند تا هم آموزنده علم روز و دانشمدار باشند و هم انسانهایی با مناعت طبع و کرامت نفس و برخوردار از فضایل اخلاقی به جامعه تحویل نمایند.
آموزگاران علم و معنا دریچههای گوناگون یک پدیده را به نوآموز میآموزند و آنها را از ماهیت تک بعدی خارج و آگاهیهای زمانه و تجربه جهان دیدگان را بر سینه آنان حک مینمایند.
آموزگاران علم و معنا،علاوه بر پرورش استعدادهای درونی دانشآموز و دانشجو،آنها را در برابر هجمههای علمی دیگران و سایر تحریمها مقاوم ساخته و انسانهای پرطاقت و چند بعدی میسازند تا نور دانش آنان بر تارک جامعه تابان گردد.امروز دانشجویان نیاز به چنین مرشداتی دارند تا استعدادهای آنان از حالت بالقوه به فعلیت درآید تا بتوانند نیازهای بشری را در سایه مدیریت دانش خود رفع نموده و ساختار جامعه متعالی را سازمان دهند.
خلاصه ماشینی:
"-فکر باز:احترام به شخصیت نوآموزان و نحوه کار و اهداف متفاوت آنها را جدی میگیرد -ثبات:عادت به عمل بر اساس اصول اعتقادی را سرلوحه کارهای خود قرار میدهد -صبور بودن:به این نکته آگاه میباشد که هر فرد با سرعت خاص خود رشد میکند -محترم بودن:توانایی ارتباط مطلوب با واقعیتهای تلخ جهان و پیشامدهای مربوط به نوآموزان -امین بودن:به برنامهریزی توسعه و پیشرفت نوآموز توجه دارد -رازداری:محرم اطلاعات در رابطه با نوآموزان خود از جمله شغلهای گذشته و اشتباهات در روابط شخصی و وضعیت مالی آنها میباشد.
با این اعتقاد یک آموزگار تمایل به پایهریزی فرهنگ آموزش در محیط پژوهشی و یا آزمایشگاه خود دارد به نحوی که هر شخصی احساس میکند باید تلاش کند آنچه را که از لحاظ علمی درست است انجام دهد.
برخی مواقع اهداف تعریف شده توسط نوآموز ممکن است با اهداف آزمایشگاهی و تحقیقاتی آموزگار علم و معنا متفاوت باشد،اگر فرصت کافی برای بحث در مورد چنین اهدافی ایجاد گردد مفید خواهد بود.
مسئولان آزمایشگاههای تجربی برای ارتقاء مهارتهای آزمایشگاهی رعایت اصول زیر را مورد تأکید قرار دهند: -تشویق به یادگیری تکنیکهای مناسب زمان و در عین حال احترام به روش کار افراد -بیان واضح انتظارات -بیان انتقادات به نحوی که موجب دلسردی و خجالت افراد نگردد -در کنار سیستم ثبت آزمایش آموزگار علم و معنا بعنوان مسئول تحقیق باید بر دقت ثبت اسناد و دادههای حاصل از کار نظارت داشته باشد.
و)ایجاد شبکهای از فرصتها:آموزگار علم و معنا یکی از مفیدترین کارهایی که میتواند برای دانشجویان انجام دهد معرفی شخصیتهای معتبر علمی و گشایش درها به سوی کسانی که دارای تجربه و دانش در سطح جهانی میباشند که احتمالا این ارتباط بدون حضور چنین آموزگارانی ایجاد نخواهد شد."