خلاصه ماشینی:
دیوارهای روشن و تمیز،پنجرههای گشاده،یک سالون بزگ پر از صندلیهای راحتی و میزهای کوچک و اسباب بازیهای مناسب که برای ساعات تفریح کودکان تعیین شده، گلها و گیاهان با طراوتی که از کنار پنجرههای کلاس و در بعضی کلاسها روی میز کار کودکان کشیده شدهاند-نظافت و بهداشتی نه طبق دستورات رسمی و اداری،بلکه یک نظافت و بهداشت مخصوص خانوادههای با سلیقه و پاکیزه،-اینهاست،از جمله اموری که موجب عشق و علاقه این کودکان نسبت بمحیط مدرسهشان شده است.
خلاصه آنکه در مدارس جدید لوازم و دستگاهها و قسمتهای مختلف بنای مدرسه برای این هستند که یک سازمان آموزشی بسازند و هدف این سازمان آموزشی نیز این است که برای کودک در هر سنی که هست یک زندگی راحت و آسوده فراهم کند،یک زندگی متناسب با سن او و با نیازمندیهای کار و تلاش او مناسب با تفریح و خوشی و نشاط دوران کودکی و در حدیکه تحمل نظم و جبر میتواند کرد.
وسائل آموزشی مدارس جدید برای پرورش و رشد کامل کودکان غیر از لوازم و ساختمان و قسمتهای مختلفی که اشارهای بآنها نمودیم طریقه عمل دیگری نیز دارند که با آن رشد کودک را آسانتر مینمایند و این یک رشته بازیهائی است که بعنوان بازیهای تربیتی در کلاسهای پائینتر معمول میسازند.
«دکرولی»برای آموختن رنگها بجای این بازی معروف که از تأثیر روانشانس«کندیاک»بر«ایتارد»تلقین شده است و از ابتکارات اوست که کودک مربعهای قرمز رنگی را مثلا بر روی مربعهای دیگری بهمین رنگ باید نقل کند یک بازی دیگر ابتکار کرده و آن عبارتست از اتومبیلهائی مقوا برنگهای گوناگون که کودکان برحسب رنگشان آنها را پشت سر هم میچینند و یا اینک تصاویری از کودکان را که برنگهای مختلف در دسترس دارند از روی رنگ لباسهای خودشان در کنار یکدیگر قرار میدهند.