خلاصه ماشینی:
آموزش و پرورش رضا جعفری مدیر کل سابق فرهنگ تهران مخالفین متد Decroly «دکرلی»چه میگویند؟ و شمارۀ دوم مجله آموزش و پرورش مربوط به بهمنماه 1331 متد دکتر Decroly عالم معروف علوم تربیتی بلژیک که فعلا در اغلب از مدارس آنجا مورد إستعمال دارد بتفصیل نوشته و بخصوص اشاره شد که پایه و اساس این متد برای مشاهد آثار و عوامل طبیعی که در محیط زندگانی روزانه اطفال یافت میشود قرار دارد و برای اجرای این روش تربیتی،معلم دانش آموزان را بوسائل ممکن و با انجام گردشها و مسافرتها پیوسته در مقابل موجودات زنده و نباتات و جمادات قرار میدهد تا با مشاهدۀ آن عوامل آشنائیها و اطلاعات و تصوراتی برای طفل پیدا شود و با استفاده از معرفتهای حاصل، اطلاعات جدیدی باو بیاموزد.
دانشآموز تنها مرجعی که برای موضوع درس دارد خلاصهها و یادداشتهائی است که تهیه کرده و اطلاعتش نسبت بموضوع درس متکی و در حدود همین نوشتهها است و برای اینکه این خلاصهها تا اندازهای مورد استفاده قرار گیرد لا اقل باید بوسیلۀ معلم کلاس اصلاح و غلطگیری شود ولی چون معلم وقت و فرصت کافی برای خواندن کلیۀ یادداشتهای اطفال و تصحیح آنرا ندارد یادداشتهای مزبور بلا اثر و غیر مفید خواهد بود و طفل تقریبا برای همیشه از داشتن مطالب و نوشتههای صحیح محروم است و اگر بخواهند از اولیای اطفال برای تصحیح این مطالب و در نتیجه در بر طرف کردن عیب مذکور استفاده کنند جون عدۀ زیادی ار آنان اطلاعات لازم را ندارند و از نظر تربیتی بآنها اعتماد و اطمینان نمود بنابراین محرومیت طفل از داشتن متون صحیح و روشن برای همیشه باقی است.