چکیده:
در این پژوهش سعی شده تا با توجه به آثار هنرمندان دوران صفوی به ویژه میر سیدعلی،به بررسی بازنمایی در شیوه نگارگری این هنرمندان پرداخته شود تا روایتی که از زندگی روزمره داشتهاند،مورد توجه قرار گیرد،توجه به ریزه کاریها و جزئیات در آثار هنرمندانی از جمله میر سیدعلی و میرزا علی اطلاعات بسیار دقیق از نحوه امرار معاش و زندگی عامه مردم ثبت کرده است که تا به امروز برای علاقهمندان قابل تجسم و دریافت است.
خلاصه ماشینی:
"در این تصویر که باربد در حال نواختن موسیقی برای خسرو است،شیوه پرداخت تزئینات لباسها و لعاب لاجوردی ظروف با آثار میر سید علی بسیار نزدیک است.
در این نگاره نیز زیرانداز خسرو که بر آن جلوس کرده است قطعه شعری با این مضمون خوانده میشود:دو چشمم فرش آن منزل که شاهی جلوه گاه آنجا همه جا پا گهی خواهم که گردم خاک راه آنجا دو سیمرغ،کاملا شبیه همان سیمرغهایی که بر خیمه لیلی طراحی شده است،در بالای سر خسرو دیده میشود،البته در جدول کوچک سمت چپ این نگاره نام استاد میرزا علی بعدا اضافه شده است و برای نگارنده هنوز مشخص نیست که آیا واقعا میتوان این اثر را به میرزا علی نسبت داد یا میر سید علی؟7 نوع نگاه میرزا علی از روایت کردن زندگی عامه،از جهاتی بسیار به آثارمیر سید علی نزدیک است.
اما با توجه به تمام عناصر مشابهی که این اثر با آثار میر سید علی دارد آیا میتوان درباره انتساب این اثر به میرزا علی مطمئن بود؟همانطور که استوارت گری ولش خیره نگاه کردن دو پیکره در حال گفت و گو را به یک فضای درونی از مشخصات آثار میر سید علی میاند،نگارنده این مقاله آوردن قطعه شعری در طراحی زیرانداز و یا جایی شبیه این را از ویژگیهای آثار میر سید علی میداند."