خلاصه ماشینی:
"نه تنها عوامل بدیهی و مسلم اقتصادی که از جملهء آنها لزوم برقراری و حفظ خطوط منظم هوائی آنها و ارتباط و تماسهای دائم با کشورهای دیگر در چنین مشی سیاسی تأثیر داشته،بلکه بسیاری از کشورهای مزبور از این امر واهمه دارند که در صورت مشارکت و همکاری با شرکتهای دیگر استقلال و آزادی عمل خود را از دست داده،خواه ناخواه وابستگیهائی با دولتهای دیگر پیدا کنند.
مطلب بصورت ساده چنین مطرح میشود:مقامات هواپیمائی اروپائی در مقابل سیاست هوائی آمریکا مبتنی بر آزادی فعالیت شرکتهای غیر منظم هواپیمائی،مقاومت بخرج داده محدودیتهای فراوانی برای این نوع شرکتهای آمریکای در فرودگاههای خود فراهم آوردهاند.
مثلا،در حالیکه آمریکائیها،بمنظور مبادلهء حقوق بازرگانی حمل و نقل تمایلات بمذاکرات نشان داده،سعی دارند با امضای قراردادهای دو جانبه هوائی تسهیلاتی برای کمپانیهای غیر منظم هوائی خود کسب کنند،کمپانیهای هوائی عضو بازار مشترک بانواع مختلف بهانه درست کرده،انجام این مذاکرات را بتعویق میاندازند تا بحال،بجز انگلیسیها و آنها نیز تا حدی-سایر کشورهای اروپائی قدم بزرگی برای اعطاء حقوق خاص بشرکتهتای غیر منظم آمریکائی بر نداشتهاند.
اشکال و تردید بمنظور باز کردن باب مذاکره و انعقاد قراردادهای دو جانبه هوائی از این امر ناشی میشود که کشورهای اروپائی بیم از دست دادن مسافرین فعلی و آیندهء خود را دارند تا حدی حتم میدانند که با گشودن مرزهای هوائی خود بروی کمپانیهای غیر منظم آمریکائی،بخش عظیمی از مسافرین دسته دوم خود را دربست در اختیار چارترهای غول پیکر آمریکائی خواهند گذاشت.
توسعه و گسترش فعالیت چارترها خود بخود کاهش حمل و نقل منظم هوائی را بوجود خواهد آورد،باین ترتیب پیشبینی میشود که ظرف چند سال آینده کمپانیهای منظم هواپیمائی نقش دوم را در عرضه تجارت بین المللی بازی خواهدن نمود."