چکیده:
در اواخر قرن بیستم،کاهش محدودیتهای تجاری و حرکت به سوی جهانی شدن،آزادسازی و خصوصیسازی بهویژه در عرصه آموزش عالی،ضرورت ایجاد تغییر در رسالت و وظایف دانشگاه سنتی را موجب شد.در نتیجه این تغییرات نسل سوم دانشگاهها شکل گرفت که از آنها با تعبیر دانشگاه کارآفرین یاد میشود.ویژگی مهم این نسل،تمرکز اصلی دانشگاهها بر آموزش،پژوهش و تولید ثروت از طریق تجاریسازی نتایج تحقیقات است.انتقال دانشگاه از نقش اولیه سنتی خود یعنی آموزش و تحقیق به الگوی دانشگاه کارآفرین نیازمند ایجاد ساختارهای جدید و اشاعه فرهنگ کارآفرینی است.این مقاله قصد دارد عوامل کلیدی موثر در شکلگیری دانشگاه کارآفرین را معرفی کند و با استفاده از تجارب برخی از دانشگاههای کارآفرین موفق به تجزیهوتحلیل برخی الزام های ضروری در راستای ایجاد دانشگاه کارآفرین بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"دانشگاهها،اکنون در سرتاسر دنیا به طور فزایندهای در حال تغییر نقش اولیه و سنتی خود(آموزش و تحقیق)به الگوی دانشگاه کارآفرین بوده و نقش تجاریسازی دانش و مشارکت فعال در توسعه بنگاههای خصوصی در اقتصاد محلی و منطقهای را هم به وظایف خود اضافه میکنند و لازم است درون پیوند سه گانه«دولت-دانشگاه-صنعت»،تعامل نزدیکتری با دو مولفه دیگر داشته باشند3.
از این ادبیات چنین برمیآید که دانشگاه کارآفرین این وظیفههای اصلی را بر عهده دارد:1-با سازماندهی مراکز رشد، پارکهای فناوری،دفتر انتقال فناوری و مانند آن و با درگیر کردن استادان و دانشجویان در این نهادها،خود به روش کارآفرینانه عمل کند 2-زمینه تربیت کارآفرینان آینده را فراهم کند،کسانی که پس از فراغت از تحصیل کسب و کارهای مستقل خود را تاسیس کنند.
ویژگیهای دانشگاه کارآفرین برخی از ویژگیهای دانشگاه کارآفرین به شرح زیر است: -تحقیقات و نتایج آنها باید منشأ نوآوری در اقتصاد و جامعه بوده و نقطه شروعی برای توسعه ایدههای کسب و کار برای ایجاد بنگاههای جدید باشد.
با توجه به اینکه تجاریسازی دانش و ایجاد شرکتهای انشعابی تازه تاسیس میتواند در موفقیت اقتصاد منطقه مشارکت جدی داشته باشد،دانشگاه واترلو به عنوان یک کاتالیزر حیاتی برای توسعه اقتصاد محلی ایفای نقش کرده است.
فراهم کردن واحدهای با کیفیت در محیطی مطلوب پارک علم و فناوری را میتوان به صورت فضایی فیزیکی یا مجازی تصور کرد که توسط تیمهای حرفهای و متخصص مدیریت میشود و با ارائه خدمات ارزش افزوده،افرادی را که مترصد افزایش رقابت و توسعه فرهنگ کیفیت و نوآوری در میان کسب و کارهای مرتبط و نهادهای دانشمحور هستند،حمایت کرده و میان تولیدکنندگان دانش و فناوری و شرکتهای فعال در محیط و بازار ارتباط برقرار میکند."