Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر عملکرد هیأت امناء در نظام آموزش عالی کشور

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 51 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ، هیأتهای ، مؤسسات آموزش عالی ، هیأت‌امنا ، هیأتهای امنا ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، تصویب مقررات استخدامی هیأت‌علمی دانشگاهها ، دانشگاهها ، مؤسسات آموزش عالی کشور ، تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت‌علمی

خلاصه ماشینی:

"هیأت سه نفری مزبور، فعالیتهای خود را در چند کمیته منتخب کارشناسی، به شرح زیر سازماندهی کرده بود:-کمیته اداری:در این کمیته نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور، نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی(مدیر کل دفتر هیأت امنا)، نماینده دانشگاه ذیربط و در صورتی که مشکل اداری، بعد یا آثار مالی داشت، نماینده سازمان برنامه و بودجه عضویت داشتند. گفتنی است که به موجب قانون«هیأتهای امنای مؤسسات علمی دولتی»مصوب اسفند ماه 1350 هر دانشگاه موظف شد تا هیأت امنایی با ساختار زیر تشکیل دهد:1-وزیر علوم و آموزش عالی یا نماینده او2-هشت نفر از شخصیتهای ملی و کشوری که بتواند نقش مؤثری در توسعه مؤسسه مزبور داشته باشند به مدت سه سال منصوب می‌گردیدند. 1-وزیر2-رئیس مؤسسه3-4 تا 6 تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی، محلی و کشوری که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط داشته باشند، (حداقل دو تن از آنان اعضای هیأت علمی دانشگاهها باشند)4-وزیر و یا نماینده وزیر برنامه و بودجههمچنین، به موجب این قانون وظایف هیأت امنا چنین تعیین شده است:الف-تصویب آیین‌نامه داخلیب-تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. جمعبندی توصیه‌های کاربردیالف-جمعبندیدر این مقاله ابتدا نگاهی به پیشینه هیأت امنا قبل از نقلاب اسلامی شد و بیان گردید که علی رغم اینکه نخستین مؤسسه آموزش عالی به شکل جدید در سال 1277 شمسی، و همچنین تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 بود مع ذالک رسما در اسفند ماه 1350 قانون هیأتهای امنای مؤسسات عالی علمی دولتی از تصویب مجلسین گذشت."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.