Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 49 تا 70)

خلاصه ماشینی:

"این امر در صورتی انجام خواهد شد که نظام ارزیابی دانشگاهی درباره مطلوبیت عوامل در درونداد(دانشجو، هیأت علمی، برنامه درسی و غیره)، فرایند (تدریس-یادگیری و غیره)و برونداد(دانش آموختگان و غیره)، به طور مستمر قضاوت به عمل آورد و حاصل آن جهت بهبود امور(آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی به جامعه)مورد استفاده تصمیم گیرندگان قرار گیرد. هدفهایی که می‌توان در این باره مورد نظر قرارداد شامل:تنظیم امور داخلی، اطمینان دادن نسبت به کیفیت فعالیتها و مواردی از این قبیل است:تجربه‌های بین‌المللی در ارزیابی نشان می‌دهد که به عوامل پنجگانه زیر در ارزیابی درونی یک نظام دانشگاهی(گروه آموزشی/دانشکده/دانشگاه)توجه شده است‌ )Vrieyenstyn,3991( :1-جایگاه سازمانی، سازماندهی و مدیریت2-وضعیت دانشجویان3-دوره‌های آموزشی مورد اجرا4-فرایند آموزشی5-دانش آموختگان. پس از آن کمیته‌ای ویژه در واحد یاد شده با اختیارات اداری و مالی لازم جهت انجام وظایف زیر تشکیل شود:الف-تدوین برنامه زمان‌بندی برای ارزیابی درونی در مدت 6 ماه،ب-تهیه طرح بازنگری واحد دانشگاهی با توجه به عوامل پنجگانه،ج-مشارکت دادن اعضای هیأت علمی واحد دانشگاهی در اجرای طرح بازنگری و شناخت نقاط قوت و ضعف واحد دانشگاهی،د-تدوین گزارش بازنگری واحد دانشگاهی، به منظور نمایان کردن وضعیت موجود در آشکار ساختن اقدامات ضروری جهت بهبود فعالیتها، تحت عنوان گزارش‌ارزیابی درونی."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.