خلاصه ماشینی:
"تهران:مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 1374، 152 ص، 400 تومانکتاب سیمای روند تحولات برنامه درسی که با پیشگفتار ناشر و مقدمه مؤلفان آغاز میشود در پنج فصل سیما و تاریخ روند تحولات برنامه درسی را از دوران باستان تا عصر حاضر تبیین مینماید و در پایان نیز به اختصار به جمعبندی مطالب میپردازد.
نگاهی به فهرست مطالب کتاب نشان میدهد که مطالب زیر ساختار این کتاب را تشکیل دادهاند:اصول برنامهریزی آموزشی پیشگفتار سپاسگزاری مقدمه نظریههای مبتنی بر برابری در آموزش و پرورش نقش آموزش رسمی و قشربندی اجتماعی فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشورهای در حال توسعه:تبار اجتماعی و خط سیر آنها در جامعهمنابع در بخش اصول برنامهریزی آموزشی اشاره شده که در این اثر دو گروه از خوانندگانمدنظر قرار گرفتهاند، اول دستهای که در کشورهای در حال توسعه، به امور اجرایی اشتغال دارند، و دستهای دیگر، کارمندان عالی رتبه، و سیاستگذارنی که سازوکار آموزشی و رابطهای را با توسعه ملی پیوند میزنند.
چشماندازی تاریخی عنوان آخرین بخش مقدمه است که در آن نقش آموزش و پرورش و دورنمای آن در کشورهای جهان سوم، به وجود آمدن سطوح مختلف تحصیلی در اروپا، نقش آموزش در دوران تجربه کردن و صنعتی شدن اروپا، دانشگاههای اروپا در جوامع فئودالی، نقش علم در اروپای قرن 17 و 18، تبادل اطلاعات علمی، تحصیلات جهشی، همچنین جدول دستمزد تحصیلاتی کارمندان رسمی در تانزانیا و اثرات حقوقی آنان بر مقاطع تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه تبیین میگردد."