چکیده:
این مقاله به دنبال ایجاد یک نگاه کلی به ارزیابی کارایی کسبوکارهای الکترونیکی با استفاده از روش تجزیه و تحلیل پوششی دادهها میباشد.در این نوشته با ارزیابی سیستم کسب و کارهای الکترونیکی،مجموعه نسبتا کاملی از ورودیها و خروجیهای سیستم کسبوکار الکترونیکی مشخص میشود. سپس به علت وجود مجموعههای متعددی از منابع،فعالیتها، عوامل محیطی متفاوت و دادهها و ستادهای موجود در سیستم 2Lکسبوکار الکترونیکی،از روش تجزیه و تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی این سیستم استفاده میشود.تا از این طریق بتوان میزان کسبوکارهای متفاوت الکترونیکی را باهم مقایسه کرد.در نهایت با استفاده از یک مثال 12 شرکت فعال در زمینه کسبوکار الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفته و کارایی آنها محاسبه میشود.
خلاصه ماشینی:
"یکی از روشهای رایج روش تجزیه و تحلیل پوششی(فراگیر) دادهها5است که نیازمند شناسایی مجموعه ورودیها6و خروجیهای7یک سیستم،برای محاسبه کارایی آن میباشد چون در مدلهای کسبوکار الکترونیک منابع،عوامل محیطی مختلف، ورودیها و خروجیهای متفاوتی وجود دارد،استفاده از رابطه ستاده بر داده دیگر مفید نیست،بلکه نیازمند به استفاده از روش تجزیه و تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارایی میباشیم.
رابطه1:مدل DEA مربوطه برای اندازهگیری کارایی کسب و کار الکترونیک (به تصویر صفحه مراجعه شود) Q :معکوس کارایی Xjm :ارزرش ورودیها m :واحد تصمیمگیری j o :شرکت مورد ارزیابی Yjn :ارزش خروجیها N :واحد تصمیمگیری j ?j :متغیرهای تصمیم که بایستی از طریق دادهها محاسبه شوند.
این مدل کاری در محیطی با اجزای کاملا متفاوت با کسبوکارهای سنتی فعالیت میکند و برای اینکه بتوان کاراییهای شرکتهای فعال در این زمینه را مورد بررسی و مقایسه قرار داد از روش تجزیه و تحلیل پوششی دادهها استفاده مینماییم.
از طرف دیگر یک مجموعه نسبتا کاملی از ورودیها و خروجیهای سیستم کسبوکار الکترونیکی فراهم شده است تا محققین دیگر با استفاده از این جدول به عنوان یک مبنای راهنما به ارزیابی کسبوکارهای الکترونیکی با یک ترتیب معین توسط شبکه ارزیابی عملکرد ذکر شده بپردازند و بتوانند کارایی سیستمهای کسبوکار الکترونیکی را در شرکتهای فعال در این زمینه مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده و راهکارهای بهبود را ارائه دهند."