چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر این است که، با توجه به اطلاعات موجود و استفاده از الگوهای مختلف، میزان اهمیت عوامل مختلفی چون سنوات خدمت، مرتبه، پایه و مسوولیت اجرایی در حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران شناسایی شود. در این مقاله، ابتدا مطالعات انجام شده در ایران ارایه می شود. سپس مشخصات اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور، با تاکید بر دانشگاه مازندران و بر اساس آخرین اطلاعات، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. پس از آن با توجه به اطلاعات موجود در سال 1377 که 238 نفر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مازندران فعالیت داشته اند، تغییرات کمی و کیفی ایجاد شده در فاصله سالهای 1362 تا 1377 تجزیه و تحلیل شده و مقایسه ای نیز در زمینه افزایش حقوق و مزایا در حالت ارتقای مرتبه علمی با افزایش حقوق و مزایا در نتیجه پذیرش مسوولیت اجرایی صورت گرفته است. در ادامه این مقاله، همچنین رابطه بین تغییرات حقوق و مزایای اعضای هیات علمی و شاخص هزینه های زندگی بررسی شده است. نتایج حاصل از مقاله حاضر نشان داده است که افزایش حقوق و مزایای سالانه مربوط به اعضای هیات علمی به هیچ وجه متناسب با تورم تعدیل نشده است. یکی دیگر از نتایج مهم مقاله حاضر این است که افزایش حقوق و مزایای اعضای هیات علمی بر اثر احراز پستهای اجرایی مورد نظر، بیش از افزایش حقوق و مزایای ناشی از یک درجه ارتقا می باشد. این موضوع برای سالهای 1375 و 1377 تایید شده است. به عبارت دیگر، انگیزه اقتصادی در مورد ارتقای سطح علمی و مرتبه علمی اعضای هیات علمی ـ که بدون توجه به کارهای پژوهشی و بهبود کیفیت علمی آنها امکان پذیر نیست ـ به مراتب کمتر از انگیزه مادی ارایه شده برای احراز پستهای اجرایی است. همچنین، مقاله حاضر نشان می دهد که در اغلب اوقات ـ افزایش حقوق و مزایا به مشخصات علمی (مرتبه و ...) اعضای هیات علمی ارتباط ندارد. بنابراین، پیشنهاد می شود که مسوولان آموزش عالی کشور در سطوح مختلف، در تنظیم آیین نامه های اجرایی که به نحوی باعث افزایش حقوق و مزایا می شود، مشخصات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه ها را نیز در میزان افزایش حقوق و مزایای آنها مدنظر قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"1-مقدمه هدف اصلی مقاله حاضر این است که، با توجه به اطلاعات موجود در سالهای 1362-1377، و نیز با استفاده از الگوهای مختلف، میزان اهمیت عوامل مختلف از قبیل سنوات خدمت، مرتبه، پایه، مسؤولیت اجرایی در حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها(مطالعه مورد دانشگاه مازندران)شناسایی شود.
نمودار 1-روند تحولات قانونی پرداخت حقوق و مزایای مرتبههای مختلف اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران در پایه 10، از سال 1362 تا 1378 حقوق و مزایای مرتبههای، مربی آموزشیار، مربی، استادیار، دانشیارو استاد منبع:جدول(2) همچنانکه در اطلاعات موجود در جدول(2)و نمودار(1)مشاهده میشود حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی به قیمت جاری در فاصله سالهای 1362-1378 با افزایش مواجه بوده و میزان افزایش در سالهای اخیر بیشتر شده است.
2-به منظور بررسی اثر سالهای تجربه اعضای هیأت علمی بر حقوق و مزایا، الگوی شماره(2)به صورت زیر ارائه شده است: (2)Lsal 77 c+b year+ut (4) در این الگو از چهار متغیری مجازی،،،، بترتیب برای نشان دادن مرتبهای مربی، استادیار، دانشیار و استاد استفاده شده، و مرتبه مربی آموزشیار به عنوان گروه پایه است.
جدول 6-فوق العاده مدیریت مستقیم و غیر مستقیم احراز پست اجرایی در سال 1375 (ماهانه به ریال) {T مرتبه/سمت معاون مالی دانشگاه معاون مالی دانشکدهها مدیر گروه آموزشی رئیس کتابخانه دانشکدهها مربی آموزشیار 1 387/574,1 510,049,1 071,772 693,499 مربی 584,622,1 010,072,1 723,781 648,483 استادیار 771,736,1 578,127,1 581,822 289,476 دانشیار 382,752,1 844,108,1 075 787 037,406 استاد 281,724,1 521,059,1 140,712 880,299S}T منبع:بر اساس آییننامه مربوط به اعضای هیأت علمی محاسبه شده است."