Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه ارزشها در آموزش و پژوهش های علمی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 153 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : علمی، دانش، تکنولوژی، پژوهشگر، آموزش و پژوهش، کشورهای در حال توسعه، استاد، موازین اخلاقی، دانشمندان، توسعه

خلاصه ماشینی:

"اینکه باید دید شرایط لازم در سازمان علمی برای حصول به چنین توفیقاتی کدامند؟در توضیح این مسئله می‌توان موارد زیر را مورد بحث قرار دارد: الف-شیوه چند مداری در جامعه علمی، آزادی پژوهشی تا حد زیادی توسط سازمان چندمداری آن قابل تعریف و تعبیر است. به این ترتیب حقوق دانشمندان و دانش پژوهانی که ممکن است در اقلیت واقع شده باشند، محفوظ مانده و اینان فرصت آن را فراهم خواهند دید که دقت نظر و ارزش یک تفکر جدید و یا پژوهشی نوین را به جهان علم عرضه نمایند. بهر حال، حتی در صورت عدم موفقیت در یک طرح پژوهشی اصیل، باید توجه داشت که سجایای علم برای محقق و پژوهشگر حق اشتباه قائل است و شکست او را مجاز می‌داند و ناکامی او را می‌پذیرد و در عین حال، عناصر مثبت کار و نتایج تحقیقات او را اتخاذ می‌کند و مقبول می‌سازد. الزامات و تعهدات استاد، منحصرا به انتقال و نشر دانش محدود و مختوم نمی‌شود، بلکه انتقال مکتب و سنتهای علم، طریقت علم و آداب فضیلت، ایجاد زمینه شناخت و درک عمیق از پدیده‌ها و تجلیات عالم هستی، شیوه نیل به کمال، توجه به جامعیت و پیوستگی علم، و موارد دیگری از این قبیل نیز از جمله این الزامات است. نیز بی‌تردید بر این واقعیت باید تأکید ورزید که این مهم فقط بشرطی امکان پذیر است که رهیافت دانشجو به مکتب استاد در طلب خالصانه علم و در پی کسب دانش مقدور و مقدر شده باشد وگرنه طرفی برنخواهد بست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.