Skip to main content
فهرست مقالات

سؤال قبر و نعمت و عذاب آن

نویسنده:

(19 صفحه - از 3 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : عذاب ، حدیث ، امام ، اهل سنت روایات سؤال قبر ، برزخ ، روایات ، قبر و نعمت ، خدا ، نعمت و عذاب ، اهل سنت

خلاصه ماشینی:

"2 و نیز شیخ مفید علیه الرحمه در رسالهء«تصحیح الاعتقاد»در شرح قول‌ مرحوم صدوق که فرموده:«إعتقادنا فی المسألة فی القبر أنها حق»،می‌فرماید: (1)-در بعضی از روایات،به جای«ناکر»،«منکر»نقل شده است،می‌شود گفت:هردو ملک در مؤمن و کافر یکی است،تغییر نام به علت نعمت و عذاب است. قطع نظر از آنچه مرحوم مجلسی أعلی الله مقامه نقل کرده،محدثین‌ اهل سنت روایات سؤال قبر را به‌طور ارسال مسلم نقل کرده و بر آنها صحه‌ گذاشته‌اند،برای نمونه رجوع شود به: 1-صحیح بخاری،ج 2،ص 584،باب ما جاء فی عذاب القبر. و نیز روایات،صریح است که از همهء امامان علیهم السلام سؤال می‌شود؛ برای نمونه به حدیث ذیل که شیخ مرحوم در«تهذیب»نقل کرده است توجه‌ فرمائید: «اسحاق بن عمار گوید:امام صادق علیه السلام‌ می‌فرمود:(در وقت تلقین)... 11-در«امالی»صدوق،ص 259،مجلس 51،از ابن عباس نقل شده: «چون جنازهء فاطمهء بنت اسد مادر امیر المؤمنین صلوات‌ سلم بالای قبر وی ایستاد و فرمود:یا فاطمه،من محمد سید اولاد آدم هستم،بی‌آن که قصدم افتخار باشد،اگر منکر و نکیر پیش تو آمدند و گفتند:پروردگارت کیست؟بگو:پروردگارم‌ خداست و محمد(ص)پیامبر من و اسلام دین من و قرآن کتاب‌ من و پسرم علی(ع)امام من و ولی من است. مرحوم مجلسی أعلی الله مقامه در«بحار الانوار»،ج 6،ص 275 فرموده: «تفتازانی از سید شجاع نقل کرده که گوید:سؤال قبر از بچه‌ها و از انبیاء علیهم السلام نیز خواهد بود،به قول بعضی: انبیاء مورد سؤال نخواهند بود،زیرا سؤال از خدا و از دین و از پیامبر خواهد بود و این معقول نیست که به پیامبر گفته شود: «من نبیک؟»،ولی چه مانعی دارد که از همه‌چیز جز نبوت‌ مورد سؤال واقع شوند»."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.