خلاصه ماشینی:
"تفسیر قرآن به روایت:بحرانی در تفسیرش به روایات وارده از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) اعتماد کرده و از صحابه13و تابعین14نیز نقل کرده است مثل ابن عباس،اگرچه روایت از او کم می باشد و علت آن را این گونه بیان کرده است:برای این که او دانش آموز امام علی(ع) است15و ابن مسعود،ام سلمه،شعبی،سدی،انس بن مالک … سیدبحرانی درباره قوت وضعف اسناد ودرستی ونادرستی روایات،هیچ نظر ونقد وترجیحی نداشته و فقط برنقل وجمع اقتصارکرده است.
33به عنوان مثال در ذیل آیه:الله لا یستحیی أن یضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها فأما الذین آمنوا …(بقره،2/26)در تفسیر قمی روایتی ذکر شده که»بعوضه«را به حضرت علی(ع)و»ما فوقها«را به رسول خدا (ص) تأویل کرده که مضمون آن منکر و غیرقابل قبول و یا دست کم وجه آن مبهم و نامعلوم است،ولی در این تفسیر پس از نقل این روایت از تفسیر قمی روایتی را از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)آورده که در ضمن آن نادرستی این تأویل و منشأ آن بیان شده است.
علی رغم این که بسیاری ازمصادر این تفسیر،از کتابهای روایی معتبرشیعه مانند کافی،تهذیب،استبصار،کامل الزیارات و غیر آن است که هم استناد آن کتابها به مؤلفشان مسلم و قطعی است و هم وثاقت و عظمت مؤلفان آن ها معلوم و مورد اتفاق است،ولی تعدادی از مصادر آن،اعتبار کافی و لازم را ندارد( مثل کتاب هایی که دربخش بعد ذکرخواهدشد) و مؤلف بدون اینکه درجایی از این تفسیر به ضعف این مصادر اشاره کرده باشد،از آنها روایت نقل کرده است و حتی در مواردی به تعبیری روایت را نقل کرده که تصورمی شود استناد مصدرآن به امام معصوم(ع) مسلم و قطعی است."