چکیده:
یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثهی تاریخی نیست این آن نکتهای است که ما باید در مواجههی با این واقعیت بزرگ و این خاطرهی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم بلکه تکیهی بر این خاطرهی پرشکوه درحقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش نشدنی است در درجه اول برای خود امت اسلامی؛چه حاد امت،چه برجستگان و نخبگان امت،سیاستمداران، دانشمندان،روشنفکران و در درجهی بعد برای ههی آحاد بشریت. این،تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است،یادآوری یک حادثهی درسآموز است. ابعاد این حادثه بسیار متنوع است که حقیقتا اگر کسی بخواهد با بیان رسا ولو بهطور اجمال جوانب مسئلهی بعثت را بیان کند،باید کتابها نوشته شود و ساعتها سخن گفته شود؛لیکن همانطور که انسان یک نگاه ابتدائی به این حادثه میکند،درسهای متعددی را فرا میگیرد. شما ملاحظه کنید پیغمبر اکرم با این پیامی که جامع همهی نیازهای بشر برای کمال بود،در جامعهای ظهور کرد و دعوت خود را آغاز کرد هیچیک از آن کمالات مطلوب در آن جامعه وجود نداشت. رسول الله(ص)پیامبر علم بود،در آن جامعه علم نبود؛پیامبر عدل بود،در آن جامعه رایحهای از عدالت به مشام نمیرسید و قدرتمندان،زورمندان رؤسای زورگو بر جان و مال مردم مسلط بودند. پیامبر اخلاق و مدارا و گذشت و انصاف و محبت بود،در آن جامعه این چیزها به تمام معنا قحط بود ؛یک جامعه خشن،زورگو و زورشنو،دور از اخلاق و معنویت،دور از علم،دلبستهی به هواهای نفسانی،به عصبیتهای جاهلی،به غرورهای بیمورد و بیجا.
خلاصه ماشینی:
"بهار قرآن و اندیشههای تفسیری نهضت قرآنی و احساس بعثت (به تصویر صفحه مراجعه شود) *آیت الله العظمی سید علی خامنهای چکیده یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثهی تاریخی نیست این آن نکتهای است که ما باید در مواجههی با این واقعیت بزرگ و این خاطرهی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم بلکه تکیهی بر این خاطرهی پرشکوه درحقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش نشدنی است در درجه اول برای خود امت اسلامی؛چه حاد امت،چه برجستگان و نخبگان امت،سیاستمداران، دانشمندان،روشنفکران و در درجهی بعد برای ههی آحاد بشریت.
در یک چنین فاصلهی کوتاهی یک حرکت عظیمی به وجود آمد که میشود گفت تاریخ را به دو قسم منقسم کرد:قسم قبل از اسلام و قسم بعد از اسلام،انسانیت را به پیش برد،پایههای اخلاق را مستحکم کرد،درسهای فراموش نشدنی را برای بشر به یادگار گذاشت؛عظمت بعثت را از این دیدگاه شما نگاه کنید.
*برکات بعثت آنچه که این موفقیتها را تضمین کرد،البته عناصر درهم تنیدهی بسیاری است؛اما در درجهی اول آن عناصر مستحکم با ثباتی که سرشار بود از معنویت،از صفا و از معرفت به پروردگار و اتکاء به خدا،وجود خود پیغمبر است.
گاهی در ایام موسم که برطبق سنن جاهلی آزاد بود،یعنی جنگ نبود میتوانستند داخل شهر بیایند،اما تا میخواستند جنسی را در دکانی معامله کنند،ابو جهل و ابو لهب و بقیهی همان ایستادگی اول بعثت،منجر میشود به استقامت عجیب سه سال در شعب ابی طالب،شوخی نیست؛سه سال در یک درهای در مجاورت مکه،بدون آب، بدون گیاه،در زیر آفتاب سوزان.
اگر شما میبینید امتی به این عظمت به وجود آمد که امروز هم بهترین حرفها،بهترین راهها،بزرگترین درسها،شفابخشترین داروها برای بشریت توی همین مجموعه ی امت اسلامی است اینجور به وجود آمد،گسترش پیدا کرد و ریشهدار شد."