خلاصه ماشینی:
بخش اول برای جمعآوری اطلاعات در زمینه مدت خدمت، و میزان تحصیلات، و بخش دوم شامل سئوالاتی پیرامون نوع ساختار تشکیلاتی، تکنیکها و ابزار مورد نیاز دوایر، و آموزشهای لازم و اهداف برنامه کیفیت بوده است.
جدول شماره پنج بیان کننده ردههائی است که باید آموزشهای لازم را ببیند و جدول شماره شش استنباط آزمودنیها را درباره اهداف بدست آمده از برنامه دوایر کیفیت همراه با میانگین، انحراف معیار، اختلاف میانگین، و مقادیر تی را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نیز همین جدول نشان میدهد که از نمودار پارتو و نمودار علت و معلول در حد بالا و به طور مساوی استفاده شده است.
هر چند برنامههای آموزشی برای سطوح مختلف بستگی به نوع مؤسسه، محصول، و عوامل دیگر دارد اما آموزش سرپرستان خط تولید که به واسطه اجرای این برنامه خود را بیگانه میپندارند و مخصوصا آموزش مدیریت عالی و میانی که در حقیقت پیدایش و پیشرفت دوایر کیفیت بستگی به علاقه و بینش آنها دارد غیر قابل انکار است.
جهت برخورداری از همکاری این گروه لازم است از آنها دعوت شود در فعالیتهای دوایر مشارکت نمایند.
مشارکت اساس کار دوایر کیفیت بوده و توسعه آن به لحاظ اهمیتی که دارد در ردیف اهداف قرار گرفته است.
عامل مشارکت در برنامهها و روشها کمتر وجود داشته تا در فلسفه دوایر کیفیت 17 همین جدول افزایش بهرهوری را در حد بالا گزارش میدهد که با اختلاف میانگین 15/.
از جمله اهداف دیگر برنامه دوایر کیفیت، توسعه در ارتباط و طرز برخورد بوده که اختلاف میانگین 25/مقدار تی 1/2 به دست داده که در سطح 5%>p معنیدار میباشد.