خلاصه ماشینی:
هدف تحقیق حاضر بررسی مسأله گزینش مواد در تعدادی از کتابخانههای مدارس شیراز میباشد که در این زمینه پرسشنامهای در دو بخش(وضعیت کتابخانهها و شیوههای گزینش مواد)به صورت حضوری در کتابخانههای مزبور توزیع گردیده است.
کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی در سر تا سر دنیا با حجم عظیم و روزافزون انتشارات روبرو هستند، و از آنجا که این مراکز با کمبود امکانات، خصوصا کمی بودجه مواجه هستند، امر گزینش مواد برای داشتن مجموعهای مناسب و پویا ضروری قطعی است .
هدف تحقیقبا توجه به اهمیت و نقش کتابخانهها و مراکز چند رسانهای در مدارس که ذکر آنها گذشت، هدف پژوهش حاضر بررسی نحوه انتخاب مواد در این مراکز در شهر شیراز میباشد.
سؤال تحقیقاتی محقق در بررسی حاضر این است که:آیا در کتابخانههای آموزشگاهی مدارس شیراز گزینش مواد بر اساس اصول و معیارهای مربوطه انجام میگیرد؟4.
تا آنجا که محقق اطلاع دارد در سالهای اخیر، هیچ نوع پژوهشی به زبان فارسی در امر گزینش مواد که مربوط به کتابخانههای آموزشگاهی باشد صورت نگرفته است.
با توجه به جدول 6، بیشترین درصد را با 3/41%نمایش کتب تازه تهیه شده به خود اختصاص داده است و ارسال صورت کتب جدید به جامعه کتابخانه(معلمین و دیگر کارکنان مدرسه)با 2/15%در مرتبه بعدی قرار گرفته است و این امر نشان میدهد که کتابداران مدارس مزبور با سایر روشها چندان آشنائی و تجربه ندارند.
7. نتیجههمانطور که تحلیل دادهها نشان داده است، کار گزینش مواد بر طبق اصول و معیارهای خاص خود در کتابخانههای آموزشگاهی مدارس شیراز صورت نمیگیرد.