چکیده:
از حدود چهل سال قبل همزمان با اجرای نخستین طرحهای توسعه اقتصادی در کشورهای
در حال توسعه محققین به نقش اطلاعات حسابداری برای طراحی و تجزیه و تحلیل این
برنامهها در آن کشورها توجه نمودند.به تدریج سیاست"انتقال تکنولوژی آموزش
حسابداری"از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه به عنوان عامل اصلی
ارتقاء کیفی و کمی اطلاعات حسابداری در تحقیقات متعددی توصیه گردید.ولی این سیاست و
پژوهشهای زیاد به علت عدمسازگاری با محیطهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای
دریافتکننده اطلاعات مورد انتقاد شدید قرار گرفت و آن را منشأ مشکلات زیاد
دانستند.در چند دهه اخیر، محققان به بررسی مسائل و ارائه راه حل جهت رفع این مشکلات
در کشورهای خاص و یا عموم کشورهای در حال توسعه پرداختهاند.طراحی الگوهای خاص برای
ارتقاء کیفیت آموزش حسابداری در کشورهای در حال توسعه موضوع تحقیق تعداد دیگری از
اندیشمندان این رشته را تشکیل میدهد.مقاله حاضر مروری است بر جریانهای اصلی بررسیهای یادشده که منتج به نتیجهگیریهائی برای
کشورمان ایران شده است.
خلاصه ماشینی:
"1-تأکید زیاد بر حسابداری مالی و حسابرسی و تدریس موضوعات قدیمی متون خارجی 2-تدریس به صورت سخنرانی و عدماستفاده از بررسی"موارد خاص" 3-عدمتوجه کافی به محیط اقتصادی و مدیریتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی نتایج تحقیق"کمیته بینالمللی عملیات و آموزش حسابداری"انجمن حسابداران امریکا در در مورد آموزش حسابداری کشورهای جهان سوم به طور کلی، و در پنج کشور در حال توسعه به طور خاص بشرح زیر انتشار یافته است.
نتایج تحقیقات این دو محقق نشان میدهد که سه عامل دارای بیشترین درجه اهمیت میباشند 50 : 1)افزایش برنامه و مواد درسی حسابداری در دانشگاهها 2)ایجاد دورههای کارآموزی برای دانسجویان در حین تحصیل 3)آموزش و تحصیلات عالیه برای استادان داخلی حسابداری این محققان براساس یافتههای تحقیق خود پیشنهاد میکنند که به دانشجویان دوره دکتری حسابداری باید آموخته شود که روشهای حسابداری و حسابرسی معمول در کشورهای پیشرفته لزوما و به طور کامل با شرائط اقتصادی-اجتماعی ایران قابل انطباق نمیباشند.
8. نتیجهگیری بررسی پژوهشهای منتشرشده در آموزش و حرفه حسابداری کشورهای در حال توسعه در دهه 1960 نشان میدهد که در آن سالها توجه محققان بیشتر به نقش حسابداری در فراهمآوردن اطلاعات مالی برای تجزیه و تحلیل برنامههای توسعه اقتصادی معطوف بوده و کاستیهای نظامهای مالی این کشورها را تبیین نمودهاند.
امروزه اعتقاد بر این است که حل مشکل کمبود اطلاعات مالی لازم برای تجزیه و تحلیل طرحهای توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه در گرو ارتقاء کیفی و کمی آموزش حسابداری میباشد این کشورها باید مسائل و مشکلات آموزش و حرفه حسابداری خاص خود را شناسائی و به کمک متخصصان داخلی راه حل مناسبی طراحی و به اجرا در آوردند."