چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مقایسه پیشرفت علمی و وضعیت تحصیلی دانشجویان
زن و مرد دانشکده پزشکی علوم پزشکی شیراز بوده است.بدین منظور 600 نفر از دانشجویان
پزشکی(300 نفر مرد، 300 نفر زن)به شکل نمونهگیری تصادفی گزینش شدند و نمرههای
آزمون جامع علوم پایه و پری اینترنتی و آزمون بخشهای بالینی این دو گروه با هم
مقایسه گردید.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه نهایی این است که در آزمونهای جامع پزشکی(علوم پایه و پری اینترنی)توانایی زنان و مردان تقریبا یسکان بوده است، اما براساس نمرههای کل و کتبی بخشهای بالینی، زنان برتری اندکی بر مردان داشتهاند.
براساس پژوهشهای انجام شده در ایران، (شهر آرای، 74 و 1372)؛(شاملو، 1351)و حسینی، 1376)، کارایی و پیشرفت تحصیلی زنان در بسیاری از موارد، فزونتر از مردان بوده است.
2. روش پژوهش به منظور بررسی پیشرفت تحصیلی و علمی دانشجویان زن و مرد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 600 نفر از آنان(300 نفر مرد، 300 نفر زن)به شکل نمونهگیری تصادفی، نفر از دانشجویان(100 نفر مرد، 100 نفر زن)علوم پایه گزینش شده و نمرههای آزمون جامع سراسری علوم پایه آنان در چهار مورد مقایسه شدند: الف-مقایسه میانگین نمرهها ب-تعداد و درصد افرادی که نمرههای ممتاز 15 و یا بیشتر کردهاند ج-تعداد و درصد افرادی که نمرههای کمتر از 10 کسب کردهاند د-تعداد و درصد افرادی که مردود شدهاند.
براساس آنچه در جدول آمده، چهار ده درصد زنان و هفده درصد مردان نمرههای ممتاز(150 و یا بالاتر)کسب کردهاند؛اما تفاوت یاد شده معنیدار نیست(5%>pو به تصویر صفحه مراجعه شود )، و چهار درصد زنان و پنج درصد مردان، نمرههای ضعیف(کمتر از 100)داشتهاند.
براساس دادههای جدولهای شماره چهار، پنج و شش روشن میشود که درصد دانشجویان ممتاز، ضعیف و مردود در آزمونهای جامع علوم پایه و پری اینترنی در دو گروه زنان و مردان، تقریبا برابر بوده اما در آزمونهای کتبی بخش بالینی، درصد دانشجویان ممتاز زن، از دانشجویان ممتاز مرد فزونتر است."