چکیده:
رضایت شغلی از مقولههای مهم و مورد توجه مدیران میباشد.هدف از انجام این بررسی
کندوکاو محیط کار کتابداران در کتابخانههای دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی
شیراز میباشد. برای انجام این بررسی 5 فرضیه و دو پرسش که جنبههای مختلف رضایت
شغلی را پاسخگو میباشند تعیین گردید.ابزار سنجش پرسشنامه بررسی رضایت شغلی SSJ
است.دادههای تحقیق از میان همه کارکنان کتابخانهها گردآوری شده است.نتایج بررسی
نشان داد که میان رضایت شغلی و مقولههایی مانند جنس، سن و سابقه کار کارکنان
ارتباط معنیداری وجود ندارد.اما بررسی، ارتباط معنیداری را میان رضایت شغلی و
سطوح سرپرستی و تخصص نشان داد.همچنین تفاوت معنیداری میان رضایت شغلی کارکنان
کتابخانهها در دو دانشگاه مورد بررسی نشان داده نشد.نتیجه کلی نشان داد که رضایت
شغلی کارکنان کتابخانهها پایین میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3:آزمون تی برای سنجش وجود تفاوت معنیدار بین زنان و مردان کتابداربه تصویر صفحه مراجعه شودگرچه آزمون معنیدار بودن تفاوت میان رضایت شغلی کتابداران متأهل و مجرد جزو فرضیههای این تحقیق نبود، با وجود این، فرضیه مذکور در مورد این دو گروه نیز به آزمون گذشته شد.
جدول 6:آزمون واکاوی واریانس برای سنجش تفاوت بین رضایت شغلی کتابداران از نظر کار در شغل کنونیلینج و وردین در آزمونی که در هر مورد ارتباط میان رضایتی شغلی و سابقه کار انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که میان این دو متغیر ارتباط معنیداری وجود ندارد(439:1983).
جدول 15:آزمون تی برای سنجش وجود تفاوت معنیدار بین رضایت شغلی کتابداران متخصص و غیرمتخصصب-میزان رضایت شغلی در دو گروه کتابداران و غیرکتابداران(کسانی که از آموزش علوم کتابداری برخوردار بودهاند و کسانی که از این آموزش بیبهره بودهاند)مورد مقایسه قرار گرفت.
پنج فرضیه و دو پرسش به آزمون گذاشته شده در این بررسی نشان داد که میان رضایت شغلی و جنسیت کارکنان کتابخانهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
آزمون وجود ارتباط میان متغیر سرپرستی و رضایت شغلی، نشان داد که نه تنها میان رضایت شغلی کارکنان کتابخانهها و سرپرستان آنها تفاوت معنیداری وجود ندارد بلکه چنین تفاوتی میان رضایت شغلی سرپرستان بخشهای متخلف کتابخانه نیز مشاهده نگردید.
اما آزمونی که در مورد مقایسه رضایت شغلی نزد کسانی که از تحصیلات دانشگاهی علوم کتابداری و اطلاع رسانی برخوردار بودند و کارکنانی که فاقد این نوع تحصیلات بودند انجام گردید نشان داد که تفاوت معنیداری میان رضایت شغلی این دو گروه وجود ندارد."