چکیده:
فقدان اطلاعات عینی و مبتنی بر گزارش شخصی، پیرامون احساسات و عواطف دانشآموزان
سنین پایینتر، به ویژه از لحاظ روابط اجتماعی، ضرورت پرداختن به مسأله سنجش و
اندازهگیری، جنبههای مختلف این روابط را آشکار میسازد.پژوهش حاضر، به منظور
بررسی کارآمدی مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران(1984)، در دانشآموزان ایرانی
انجام شد.ترجمه فارسی مقیاسی یاد شده به 369 نفر(186 دختر و 183 پسر)از دانشآموزان
پایههای اول یا سوم راهنمایی ارایه شد. نتایج نشان داد که این مقیاس از پایایی و
روایی قابل قبولی برای سنجش احساس تنهایی برخودار است.رابطه بین عزت نفس و احساس
تنهایی، نیز منفی و معنیدار است.بین پیشرفت تحصیلی و احساس تنهایی رابطه همبستگی
معنیداری وجود ندارد.یافتههای این پژوهش، در پرتو روند یافتههای دیگران و با
توجه به جوانب مختلف موضوع، به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای
بیشتر ارایه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"شاید بار عاملی پایین برای دو تا از گویههای مقیاس یاد شده در تحقیق حاضر، نیاز به تأمل و توضیح داشته باشد، اگرچه مقادیر عددی بار عاملی و ضرایب همبستگی بین نمرههای کل و گویهها در سطح عمومی و در مقایسه با مقادیر به دست آمده توسط سایر محققان(آشر و همکاران، 1984، 1985؛پارکر و آشر، 1978؛پارکر و آشر، 1993 کاسیدی و آشر، 1992؛)در سطح قابل قبولی است، ولی پایین بودن این مقادیر، برای دو گویه چهارم و دهم، می تواند ناشی از تأثیر عواملی چند باشد که تا حد ممکن به بحث گذاشته خواهند شد.
یک توجیه احتمالی دیگر برای همبستگی پایین بین دو گویه مقیاس احساس تنهایی با نمره کل یا پایین بودن بار عاملی آنها در پژوهش حاضر، این است که آزمودنیها با در نظر گرفتن محیطهای بیرون از کلاس یا با توجه به عبارت دیگر، پرسشهای این مقیاس شمول بیشتری از محدوده کلاس و مدرسه دارند و بهطور مشخص، مربوط به دوستان همکلاس نمیشوند.
گرچه آشر و همکاران(1984)در پژوهشی که احساس تنهایی دانشآموزان تا پایه ششم را مورد بررسی قرار میداد نیز شواهدی برای رابطه بین احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی باتوجه به نمرههای دانشآموزان در آزمونهای میزان شده پیشرفت تحصیلی به دست نیاوردند؛ولی از آنجا که دراین پژوهش، معدل سال پیش به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده بود و با توجه به ناکارآمدی چنین شاخصی، بایستی در تفسیر و تعبیر و نیز تعمیمیافته اخیر پژوهش حاضر، جانب احتیاط و دقت رعایت شود."