چکیده:
گسترش روزافزون و همگانی شدن کاربرد سیستمهای رایانهای از یک طرف و بالارفتن
قدرت سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری از طرف دیگر، بستری را فراهم نموده است تا
نمایش اطلاعات به عنوان یک عنصر مهم در طراحی سیستمهای نرمافزاری، چگونگی استفاده
از عناصری همانند رنگ، شکل، اندازه، موقعیت مکانی و...که مطابق با فرآیند ادراکی
انسانها در انتقال اطلاعات باشد مورد توجه قرار گیرد.نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت
است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط
انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف دادهها.مقاله حاضر
به بررسی جنبههای مختلف در نظریه نمایش اطلاعات و فنون مورد استفاده در این زمینه
از جمله پیمایش و تنظیم اندازه، روش چند پنجرهای، راهبرد بازبینی نقشهای، مرور
گرهای هایپربولیک، درختهای مخروطی، تنظیم هوشمند، عدسی جادویی و روش خئوپس
میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف دادهها.
مقاله حاضر به بررسی جنبههای مختلف در نظریه نمایش اطلاعات و فنون مورد استفاده در این زمینه از جمله پیمایش و تنظیم اندازه، روش چند پنجرهای، راهبرد بازبینی نقشهای، مرور گرهای هایپربولیک، درختهای مخروطی، تنظیم هوشمند، عدسی جادویی و روش خئوپس میپردازد.
نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف دادهها است(رز، 1996).
بازبینی در مخروط با کلیک کردن بر روی یکی از گرههابه تصویر صفحه مراجعه شودصورت میگیرد که بر مبنای آن در یک مسیر کل یکشاخه خاص از سلسله مراتب چرخیده و قابل نمایش خواهد شد و این چرخش برای کاربر قابل مشاهده است.
در این روش کلیات اطلاعات در ساختارهای سلسله مراتبی از بین نمیرود و همزمان امکان دسترسی آسان و سریع به جزییات نیز وجود دارد در این مدل نیازی به خوشهبندی اطلاعات یا عملیات گرافیکی و محاسباتی پیچیده برای نمایش اطلاعات نیست.
در روش خئوپس امکان نمایش ساختارهای سلسله مراتبی بزرگ با در نظر گرفتن فضا، زمان و ثبات برای یک بازبینی خوب وجود دارد، اما مشکل ذاتی این روش، این است که در هر لحظه فقط یک شاخه از اطلاعات قابل مشاهده است."