Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل نیازهای گفتمانی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (1 صفحه - از 165 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : روانشناسی، تحلیل نیازهای گفتمانی، صوری دانشجویان، جامعه‌شناسی، انگلیسی، کتاب‌های زبان تخصصی، پاراگراف انتخاب‌شده از کتاب‌ها، دانشگاه، مهرنوش فخارزاده دانشگاه اصفهان دانشگاه، چکیده

خلاصه ماشینی:

"هدف اصلی از این تحقیق یافتن پاسخ‌هایی برای دو پرسش زیر است:الف)نیازهای گفتمانی بیانی-کلامی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه‌شناسی چه هستند؟ب)مواد آموزشی که توسط سمت برای آموزش زبان تحصصی برای این دو رشته تهیه و تدوین شده، تا چه حد پاسخگوی نیازهای این دانشجویان است؟به منظور پاسخگویی به پرسش‌های فوق چهارصد و هشتاد پاراگراف به صورت اتفاقی از کتب و مجلات انگلیسی و تخصصی در رشته‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی از یک سو و همین تعداد از کتاب‌های زبان تخصصی«سمت»از سوی دیگر انتخاب شد. تحلیل دویست و چهل پاراگراف انتخاب شده از کتاب‌ها و مجلات تخصصی نشان داد که نقش های توضیحی، تعریفی و دستور العملی بیشترین میزان فراوانی را در متون روانشناسی و نقش‌های توضیحی و تعریفی و آماده‌سازی متداولترین نقش‌های متون جامعه‌شناسی بودند. در خصوص دومین پرسش تحقیق، مقایسه میزان فراوانی نقش‌ها در روانشناسی و جامعه‌شناسی با نقش‌های مشاهده شده در پاراگراف‌های انتخاب شده از کتاب‌های«سمت»نشان داد که هیچ یک از کتاب‌های انگلیسی تخصصی(کتاب‌های زبان تخصصی برای دانشجویان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی)از لحاظ گفتمانی سازگار با نیازهای دانشجویان این دو رشته نمی‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.