خلاصه ماشینی:
"این مقاله ضمن اهمیت قائل شدن برای نقش و جایگاه ورزش و تربیتبدنی در راستای تعلیم و تربیت عمومی و فرهنگ اجتماعی، درصدد برآمده است که از جنبهی تعلیم و تربیت پایه و اهداف آن در مدارس و در محیطهای تربیتی، ورزش و تربیتبدنی را مورد بررسی قرار دهد و اصول و مبانی آن را به لحاظ نظری و کارکردی برای رشد و تعالی دانشآموزان روشن سازد.
چه باید کرد با توجه به این چشمانداز عمیق از مفاهیم،تعریفها و کارکردهای تعلیم و تربیت حرکتی و قابلیتهای مؤثر آن از نقطهنظر تربیتی و رشد و یادگیری،آیا شایسته است که فقط در محدودهی تنگ مسابقات و رقابتهای قهرمانی،یا در حلقهی کارکردهای حرکتدرمانی و تقویت صرف اندامها و عضلات و یادگیری مهارتهای جسمی و بدنی خلاصه شود؟آیا چنین رویکردی،تحقیر و تنزل مبانی و حقیقت این رشتهی همهجانبهی دانشآموزان از طریق به کارگیری بازیها،ورزش پایه و تربیتبدنی نیست؟چرا باید ارزش ورزش و تربیتبدنی یا تعلیم و تربیت حرکتی را پایین بیاوریم و کارکردهای نمایشی،رقابتی،درمانی و جسمانی را بر کارکرد تربیتی و انسانسازی آن ترجیح دهیم؟چه کسی جوابگو و مسئول است؟آیا در درجهی نخست نهادهای متولی و سیاستهای رسمی عامل اصلی این سوگیری تکبعدی و افراطی هستند یا اینکه رسانههای ارتباطی،فرهنگ مهاجم غربی و مدرنیته دخالت دارند؟در هر صورت،دانشجویان و استادان رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی در دانشگاهها و مربیان و معلمان ورزش در مدارس و مراکز آموزش و پرورش مسئولیت اصلی تصحیح و هدایت ورزش و تربیتبدنی را به سمت جایگاه حقیقی و تعلیم وتربیتی در جامعه بر عهده دارند."