خلاصه ماشینی:
"شش شیوهی تحقیق که زمینپژوهان آنها را بیشتر به کار میبرند،از این قرارند: روش سنتی آزمونهای آزمایشگاهی؛ مشاهدهی تغییرات در طول زمان؛ مقایسهی فراوردههای قدیمی با فراوردههای فرایندهای فعال امروزی؛ مشاهدهی تغییرهایی که در گسترهای از مکانها رخ میدهند؛ استفاده از مدلهای فیزیکی؛ روشهای گوناگون پژوهش در علوم زمین به دانشآموزان کمک کنیم تا فرایندهای علمی را فراتر از آزمونهای آزمایشگاهی درک کنند کیم.
ممکن است بین این شیوهی پژوهش و آزمایشهای سنتی که در فضای آزمایشگاه انجام میدهیم،همپوشانیهایی وجود داشته باشد،اما در این روش به جای اینکه نتیجهگیری فقط براساس دستکاری یک متغیر درون آزمایشگاه انجام شود،سامانهی آزمایشگاهی و سامانهی طبیعی را باهم مقایسه میکنیم.
دانشآموزان میتوانند با نرمافزار «شبیهساز آب و هوای جهان»4و دستورالعملهایش, Edelson ) ( GordinPea,1999 ،دادههای محیطی جهانی را بررسی و تفسیر کنند،و حتی برخی جنبههای سامانهی زمین را بهطور مجازی به کمک رایانه دستکاری کنند.
رابطهی بین اندازهی دانهای حمل شده و سرعت آب (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل:شیوههای گوناگون پژوهش در علوم زمین شکل 1:آزمایشهای سنتی در آزمایشگاه دستکاری یک یا چند متغیر جمعآوری دادههای کمی بررسی پیامدها بهعنوان حاصل متغیرهای مستقل شکل 2.
)و امدادرسانیها و فعالیتهای پژوهشی آنان برای بالا بردن کیفیت و کمیت زندگی مردم و همچنین حفظ و صیانت سالم این تنها زیست کره طرح سال جهانی کرهی زمین توسط سازمان علمی- فرهنگی یونسکو با همکاری اتحادیهی بینالمللی زمینشناسان دنیا تهیه و به کشورهای عضو سازمان ملل پیشنهاد شده است."